وبلاگ

انواع سیم مفتول و روش های تولید هر کدام در کارخانه

انواع سیم مفتول و روش های تولید هر کدام در کارخانه

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سیم مفتول، به عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی شناخته می‌شود. منظور از سیم مفتول، یک محصول فولادی با سطح مقطع ۰.۴ تا ۴ میلی‌متر است که تولید آن به روش نورد گرم و به کمک فرایند کشش انجام می‌گیرد. از این محصول کاربردی می‌توان به منظور تولید انواع توری‌های مرغی، حصاری، جوشی، پرسی، گابیون و سیم خاردار استفاده کرد. علاوه بر این موارد، از سیم‌های مفتول به طور گسترده به منظور حفاظت اماکن مختلف و محصور کردن محیط استفاده می‌شود. اگر تمایل دارید با سیم مفتول و انواع آن آشنا شوید، در ادامه این مقاله همراه آهن ملت باشید.

سیم مفتول چیست؟

پیش از آنکه به معرفی کاربرد و انواع این محصول بپردازیم در ابتدا قصد داریم با سیم مفتول آشنا شویم. سیم‌های مفتول، یکی از انواع مهم و پرکاربرد محصولات مفتولی به شمار می‌روند. اگر در حوزه آهن و فولاد مشغول به فعالیت باشید، احتمالا سیم مفتول را به نام سیم خشک و یا سیم نصب ثابت نیز می‌شناسید. منظور از سیم مفتول، یک سیم تک‌رشته با فلز هادی از جنس مس است. با توجه به خواص مکانیکی و فیزیکی این سیم، باید گفت این محصول ظاهری منعطف و بسیار نرم دارد اما از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. بالا بودن مقاومت سیم مفتول سبب شده تا در بسیاری از صنایع، این سیم کاربرد ویژه‌ای برای تولید محصولات مختلف داشته باشد.

کابل‌های تولیدشده با فلز مس، در مقایسه با کابل‌هایی که از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند قیمت بالاتری دارند. سیم‌های مفتول را می‌توان از جنس استیل نیز تولید نمود. با توجه به ویژگی‌هایی همچون انعطاف‌پذیری بالای سیم استیل و نبود خاصیت آهنربایی، خواص مکانیکی و فیزیکی مفتول در مقایسه با سایر مفتول‌های سخت صنعتی، دچار تغییر می‌شود اما ماهیت شیمیایی خود را حفظ می‌کند. انتخاب جنس سیم مفتول، کاملا به نظر تولیدکنندگان در صنایع مختلف بستگی دارد. چنانچه کیفیت محصول برای تولیدکننده در اولویت باشد، انتخاب آن‌ها سیم‌های مفتول با هادی مسی خواهد بود.

علاوه بر هادی مسی، سیم‌های مفتولی با هادی آلومینیومی نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در مقاطع 10 به بالا استفاده کرد. نکته قابل توجه آن است که در صورت انتخاب این سیم، می‌بایست به مواردی همچون تفاوت انتقال جریان و سطح مقطع در هادی آلومینیومی و مسی توجه نمود. از این محصولات در لوله‌ها، سیم‌کشی داخلی تابلوها، صنایع مختلف نظیر نجاری و صنایع دستی، توزیع‌کننده برق و امور فنی استفاده می‌شود.

انواع سیم مفتول کدامند؟

اگر سری به بازار آهن و فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات فولادی زده باشید، قطعا متوجه خواهید شد که تنوع سیم مفتول در بازار بسیار زیاد است. انواع سیم مفتول شامل سیم مفتولی فابریک، سیم مفتولی غیر فابریک، سیم مفتولی گالوانیزه سرد، سیم مفتول گالوانیزه گرم، سیم مفتول سیاه (مفتول آرماتوری)، سیم مفتول سفید یا مفتول گالوانیزه، سیم مفتول استیل و سیم مفتول مسوار هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سیم مفتولی فابریک

یکی از انواع سیم‌های مفتول است که برای تولید آن از میلگرد 6.5 طی فرایند کشش و نازک کردن استفاده می‌شود.

سیم مفتولی غیرفابریک

برای تولید این نوع از سیم‌های مفتولی، از تسمه‌های فلزی استفاده می‌گردد.

سیم مفتولی گالوانیزه سرد

برای تولید سیم مفتولی گالوانیزه سرد، در ابتدا لازم است تا مفتول سیاه به کمک جریان الکتریکی، کاملا اکسیدزدایی و تمیزکاری شود. سپس برای ایجاد لایه گالوانیزه سرد روی مفتول، فرایند الکترولیز بر روی آن انجام می‌گیرد. انجام این فرایند سبب می‌شود تا مفتول، به میزان نسبی و اندک، در برابر شکستگی، رطوبت و زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم شود و همچنین انعظاف‌پذیری آن افزایش یابد. مفتول‌هایی که به روش گالوانیزه سرد تولید می‌شوند قطری بین 0.5 تا 6 میلی‌متر دارند و در انواع شاخه و کلاف تولید و به بازار عرضه می‌گردند.

سیم مفتولی گالوانیزه گرم

برای تولید این نوع از سیم‌های مفتول، از روش حرارت دادن مفتول سیاه استفاده می‌شود و سپس فرایند روکش‌دهی انجام می‌گیرد. در طی فرایند حرارت‌دهی به مفتول سیاه، میزان کربن در مفتول به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد که این امر منجر به افزایش انعطاف مفتول و در اصطلاح، نرم شدن آن می‌شود. در نهایت به منظور روکش‌دهی کامل مفتول، نیاز است تا آن را درون وان مذاب از فلز روی، به طور کامل غوطه‌ور نمود.

نکته قابل توجه در مورد فلز روی، قابلیت الکتروپوزیتیوتر آن در مقایسه با فولاد است. به بیان ساده، لایه‌ای با پوشش گالوانیزه با قرارگیری در معرض هوا و رطوبت، به علت خاصیت حفاظت کاتدی فلز روی، می‌تواند مقامت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از خود به نمایش بگذارد. همچنین در صورتی که به فلز روی، فلز آلومینیوم افزوده شود، میزان مقاومت مفتول در برابر خوردگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. با افزایش میزان مقاومت مفتول، دوام، بهره‌وری و البته کیفیت آن به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

انواع سیم مفتول

یکی از نکات قابل توجه در مورد مفتول‌هایی که به این روش تولید می‌شوند، سطح این محصولات است که نرمی و انعطاف‌پذیری خوبی دارد. همچنین از نظر ظاهری، سطح مفتول یک‌دست و صاف است. به دلیل قابلیت‌های دیگری نظیر پیچیده‌شدن و خم‌شدگی بالا، به راحتی می‌توان از این محصولات به منظور تولید گابیون، انواع توری‌های مرغی و حصاری، سیم‌های خاردار و… استفاده نمود.

مفتول گالوانیزه گرم چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، سیم‌های مفتولی گالوانیزه در مقایسه با انواع دیگر محصولات فولادی، از اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار و دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی هستند که در این بخش، نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت:

  1. سازگاری بالا به منظور استفاده در تمامی شرایط جغرافیایی
  2. مقاومت بالا در برابر ساییدگی
  3. مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت
  4. قیمت اقتصادی و کاملا مقرون‌به‌صرفه
  5. سهولت نصب و نگهداری
  6. طول عمر بالا
  7. سطح یکدست، صاف و صیقلی

سیم مفتول سیاه یا مفتول آرماتوری

به منظور تولید این نوع از مفتول‌ها، فرایند کشش و حرارت انجام می‌گیرد و در این حالت، دما باید بیش از ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد. قرارگیری در چنین شرایط دمایی سبب می‌شود تا ساختار سیم مفتول، منعطف و نرم شود. این محصولات به دو صورت کلاف و یا پیچیده تولید و به بازار عرضه می‌شوند و امکان حمل آن به راحتی وجود دارد.

نکته قابل توجه در مورد این سیم مفتول سیاه آن است که با کاهش میزان کربن، ساختار آن نرم و با افزایش میزان کربن، میزان سختی آن به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. از مزایای استفاده از مفتول آرماتوری می‌توان به تحمل وزن بالا، بدون آسیب‌دیدگی و مشکل اشاره کرد. این سیم همچنین در برابر خوردگی نیز از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است.

شیوه تولید مفتول سیاه

به منظور تولید این نوع از مفتول‌ها لازم است طی فرایند نورد سرد، مفتول خام به ضخامت مورد نظر برسد. پس از این مرحله، مفتول امکان گره زدن یا پیچاندن را در اختیار شما قرار نمی‌دهد چرا که ساختار آن بسیار شکننده و سفت است. برای آنکه مفتول فعلی به مفتول نرم تبدیل شود نیاز است تا درون کوره‌های آنیلینگ، در دمای 900 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد. به منظور انتقال مفتول به کوره، از جرثقیل استفاده می‌شود و مفتول‌ها به شکل کلاف بزرگ روی هم قرار داده می‌شوند. در نهایت پس از انتقال مفتول، لازم است تا روی کوره به خوبی پوشیده شود. پس از گذشت مدت زمان مشخص، مفتول‌ها به رنگ سرخ درمی‌آیند و باید آن‌ها را از کوره خارج کرد. حال لازم است تا به کمک هوای آزاد، اقدام به خنک نمودن آن‌ها نمود. پس از این مراحل، شما مفتول سیاه را در اختیار دارید.

سیم مفتول سفید یا مفتول گالوانیزه

برای تولید این نوع از مفتول‌ها نیاز است تا مفتول سیاه، حرارت‌دهی و روکش‌دهی شود و فرایند گالوانیزه روی آن انجام گیرد. مفتول سفید که با نام مفتول گالوانیزه نیز شناخته می‌شود، روکش فلزی از جنس روی دارد و در صنایع مفتولی، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که امکان استفاده از آن به عنوان ماده اولیه وجود دارد. از نظر قیمت باید گفت سیم مفتول سفید، قیمت بسیار مناسبی دارد. نکته قابل توجه در مورد این سیم مفتول آن است که مفتول سیاه که تشکیل‌دهنده هسته اصلی کابل است نقش مهمی در تعیین میزان سختی و نرمی این سیم بر عهده دارد.

سیم مفتول سفید چه کاربردی دارد؟

اولین و مهم‌ترین کاربرد این نوع از سیم‌ها، ساخت حصار و حفاظت از اماکن مختلف است چرا که این محصولات مقاومت بسیار بالایی دارند. علاوه بر این موارد، می‌توان از مفتول‌های سفید به منظور ساخت انواع توری‌های مشی، پرسی، جوشی، مرغی، حصاری، گابیون و… اشاره کرد. ساخت قفس پرندگان و حیوانات، سیم آوز، صنایع کشاورزی، گل‌فروشی، غربال‌گری، خطوط انتقال قدرت و… از دیگر کاربردهای سیم مفتول سفید است.

به شما کاربران گرامی توصیه می کنیم جهت استعلام قیمت انواع محصولات فولادی مانند قیمت ورق آجدار و … با شماره 02167103 تماس حاصل نموده و یا به جداول قیمتی مندرج در وبسایت مراجعه نمایید.

سیم مفتول استیل

سیم‌های مفتول استیل حاوی عناصر نیکل و کروم هستند. همان‌طور که می‌دانید در صنایع پیشرفته در دنیا، این عناصر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. سیم مفتول CHQ و EPQ از انواع سیم‌های مفتول استیل هستند. که کاربرد آن‌ها به صورت زیر است:

  • سیم مفتول CHQ: در صنایع به منظور ساخت میخ، پرچ و میخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیم مفتول EPQ: از این نوع سیم مفتول به منظور ساخت تجهیزات آشپزخانه، صنایع غذایی و سبدسازی استفاده می‌گردد.

علاوه بر موارد فوق، می‌‌توان از این نوع از سیم‌های مفتول در صنایع ساختمان‌سازی به منظور قالب‌بندی، آرماتوربندی و… استفاده نمود. به علاوه اینکه در صنعت کشاورزی به منظور ساخت برخی اقلام و حصارکشی باغ‌های انگور می‌توان از این محصولات استفاده کرد. ساخت انواع توری‌های مرغی، حصاری، پرسی و گابیون، سیم خاردار، الکترود، مش و پانل، ساخت وسایل تزئینی خانگی، ساخت قفس حیوانات و پرندگان و بسته‌بندی نیز می‌توان از دیگر کاربردهای این سیم مفتول به شمار می‌رود.

قیمت سیم مفتول و عوامل موثر بر آن

همانند سایر محصولات آهنی و فولادی در بازار، قیمت مفتول نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند. چنانچه قصد خرید سیم مفتول را برای صنایع مختلف را دارید، باید پیش از خرید به این فاکتورها توجه کنید. یکی از این عوامل، افزایش قیمت در بازارهای داخلی و خارجی فلزات است. این امر به طور مستقیم می‌توانید قیمت انواع سیم در داخل کشور را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، نوسان قیمت مواد اولیه پلیمری نظیر PVC نیز می‌تواند سبب تغییر در قیمت سیم‌ها شود چرا که سیم‌های مفتول دارای عایق پلیمری هستند که مشابه آن را در سیم و کابل‌های مختلف مشاهده کرده‌اید. از دیگر مواردی که می‌توانند سبب تغییر قیمت در این محصولات شوند باید به هزینه انرژی، تولید، حمل و نقل و… اشاره کرد. چنانچه قصد خرید این محصولات را داشته باشید، می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت روز سیم مفتولی، استعلام موجودی و یا دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما در واحد فروش این مجموعه، کلیه راهنمایی‌هایی لازم از مرحله ثبت سفارش تا تحویل را در اختیار شما همراهان گرامی قرار خواهند داد.

کارخانه‌های تولید‌کننده سیم مفتول

به دلیل بالا بودن تقاضا برای خرید سیم مفتول، در حال حاضر، کارخانجات مختلفی در کشور ما در زمینه تولید سیم مفتول مشغول به فعالیت هستند. خطوط تولید این کارخانجات، کاملا مجهز هستند و از تکنولوژی‎های مدرن استفاده می‌کنند. بنابراین تولیدات این واحدهای تولیدی، از بالاترین کیفیت ساخت برخوردار هستند که دلیل این امر، تطابق این محصولات با استانداردهای ملی و بین‌المللی است. بنابراین علاوه بر نیاز داخل، قادر به تامین نیاز بازارهای خارجی نیز هستند. به این ترتیب، این کارخانجات نقش بسیار مهمی در بهبود صنعت و اقتصاد کشور ایفا می‌نمایند.

جمع‌بندی

این مقاله از سایت آهن ملت را به معرفی سیم‌های مفتول و انواع آن اختصاص دایم. از این محصولات به دلیل ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی که دارند می‌توان به منظور تولید محصولات مفتولی مهم همچوم توری مرغی، توری پرسی، توری حصاری، توری مش، سیم‌های خاردار و توری گابیون استفاده کرد. از دیگر کاربرد این محصولات می‌توان به ساخت قفس پرندگان، حصارکشی و یا ساخت اقلام و وسایل تزئینی خانگی اشاره کرد.

چنانچه قصد خرید مفتول را دارید، باید بدانید که قیمت مفتول تحت تاثیر عواملی نظیر هزینه تولید، حمل و نقل، انرژی مصرفی و… دارد. بنابراین امکان تغییر در قیمت این محصولات امری کاملا طبیعی است. مجموعه آهن ملت به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان مطرح انواع آهن‌آلات و محصولات فولادی در کشور، آماده ارائه انواع محصولات مفتولی با کیفیت به شما همراهان گرامی است. شما می‌توانید در طول هفته به منظور دریافت مشاوره رایگان و یا استعلام قیمت محصولات مورد نیاز خود با کارشناسان ما به شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها