وبلاگ

تفاوت پروفیل زد ، گالوانیزه و درب و پنجره

تفاوت پروفیل زد گالوانیزه و درب و پنجره

مقاطع فولادی به دلیل تنوع و ویژگی‌های خاص، کاربردهای مختلفی دارند، از میان انواع آهن آلات، پروفیل زد، گالوانیزه و پروفیل درب و پنجره، کاربرد بسیاری دارد، به همین دلیل نیاز است که قبل از خرید، اطلاعات کاملی درباره این نوع از آهن آلات داشته باشید و با توجه به تفاوت‌های آن، بهترین خرید را انجام دهید. در صورتی که قصد دارید بهترین آهن آلات موجود در بازار را خریداری کنید، آهن ملت بهترین انتخاب برای شما است، همچنین در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره قبل از خرید دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بررسی کامل پروفیل زد

پروفیل‌های Z نوعی از مقاطع فولادی با مقطع باز هستند که به دلیل شباهت ظاهری به حرف Z انگلیسی، به این نام شناخته می‌شوند. کاربرد اصلی این پروفیل‌ها در ساخت و ساز و به عنوان تیرهای افقی در سقف و دیوارها است.

برای تولید پروفیل زد، فرایند خاصی طی می‌شود و ماده اولیه این پروفیل، ورق گالوانیزه است، با توجه به اینکه ورق گالوانیزه به وسیله ماده روی پوشانده شده است، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و شرایط خشن محیطی دارد، به همین دلیل پروفیل زد هم دارای این ویژگی است.

پروفیل  Z  در ابعاد متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. تنوع بالای این پروفیل به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه به نیاز خود، پروفیل مناسب را انتخاب کنید. پروفیل زد در ابعاد 18، 20، 22 و با ضخامت 2.5 و 3 میلی‌متر است. پروفیل‌های Z به دلیل شکل خاص مقطع و تنوع در اندازه و ضخامت، قابلیت تطبیق پذیری بالایی با انواع سازه‌ها در اندازه‌های مختلف دارند.

وزن سبک این پروفیل‌ها در مقایسه با تیرهای فولادی سنتی، باعث کاهش وزن کلی سازه و در نتیجه افزایش مقاومت و پایداری آن می‌شود. پروفیل Z با وجود وزن سبک، از مقاومت و استحکام بالایی در برابر خم شدن و پیچش برخوردارند.

پروفیل زد با توجه به ویژگی‌هایی که دارد یک انتخاب مطمئن برای ساختمان‌سازی است، این پروفیل به راحتی می‌تواند وزن ساختمان را تحمل کند و شما می‌توانید برای سازه‌های عظیم خود، پروفیل زد را از آهن ملت خریداری کنید.

نحوه تولید پروفیل زد

پروفیل زد با استفاده از فرایند نورد گرم تولید می‌شود که به صورت زیر است:

در اولین مرحله، ورق فولادی به ابعاد دلخواه، برش داده می‌شود.

در قدم بعدی با استفاده از تجهیزات پیشرفته، خم‌های زیادی در ورق ایجاد می‌شود.

در مرحله سوم، پروفیل زد با شکل و مقطع مدنظر تولید می‌شود.

در آخرین قدم، پروفیل با توجه به نیاز مشتری، پانچ زده می‌شود و خروجی نهایی به دست می‌آید.

نحوه نصب پروفیل زد

در ابتدای نصب پروفیل زد، باید ستون‌های اصلی نصب شود، در قدم بعدی پروفیل زد به کمک پیچ و مهره به ستون اصلی متصل می‌شود.

در شرایط خاصی نیز از لاپه افقی استفاده می‌شود، آن هم در صورتی است که فاصله زیادی بین ستون‌های اصلی باشد.

مزایای استفاده از پروفیل زد

اگر برای استفاده از پروفیل زد در پروژه خود تردید دارید به شما پیشنهاد می‌دهیم که به مزایای استفاده از این نوع پروفیل، توجه ویژه‌ای داشته باشید:

تحمل بارهای کششی

پروفیل Z به دلیل شکل خاص مقطع خود، قادر به تحمل بارهای کششی بالا است. این ویژگی، پروفیل Z را به انتخابی مناسب برای استفاده در تیرها و ستون‌ها تبدیل می‌کند.

 افزایش استحکام ساختمان

استفاده از پروفیل Z در ساخت اسکلت فلزی، استحکام و مقاومت کلی ساختمان را افزایش می دهد. این ویژگی به ویژه در مناطق زلزله خیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 کاهش وزن اسکلت فلزی

پروفیل Z به دلیل ضخامت کم و طراحی بهینه، وزن کمتری نسبت به تیرآهن های سنتی دارد. استفاده از پروفیل Z می تواند تا 50% از وزن کلی اسکلت فلزی را کاهش دهد.

نصب آسان در زمان کوتاه

پروفیل Z به راحتی و با سرعت بالا نصب می شود، این امر به دلیل سادگی ساختار پروفیل Z و عدم نیاز به تجهیزات خاص برای نصب آن است.

تفاوت پروفیل زد، گالوانیزه و درب و پنجره

بررسی پروفیل گالوانیزه

جلوگیری از زنگ زدگی مصالح ساختمانی، یکی از چالش‌های مهم در زمینه ساخت و ساز است، برای از بین برد این دغدغه، استفاده از ورق گالوانیزه بهترین انتخاب است. در ورق گالوانیزه از فلز روی به عنوان یک پوشش استفاده شده است، در ادامه تفاوت‌های پروفیل زد، پروفیل گالوانیزه و پروفیل درب و پنجره، به صورت جامع این نوع پروفیل را بررسی می‌کنیم.

فرایند گالوانیزه کردن

برای تولید ورق گالوانیزه از فرآیندهای مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از این مراحل، دارای ویژگی‌های خاصی است که هر کدام را بررسی می‌کنیم.

روش آبکاری گالوانیزه گرم

تولید ورق گالوانیزه به این روش دارای 4 مرحله است:

آماده‌سازی سطح ورق

سطح فلز باید به طور کامل از هرگونه آلودگی مانند چربی، روغن، زنگ زدگی و اکسیداسیون پاک شود، این کار می تواند به صورت دستی یا با استفاده از روش‌های مختلف مانند اسید شویی و چربی زدایی انجام شود.

غوطه وری ورق در حمام مذاب

پس از تمیز کردن، فلز باید در یک حمام حاوی روی مذاب غوطه ور شود، دمای حمام معمولا بین 440 تا 460 درجه سانتیگراد است.

تشکیل پوشش روی

در اثر غوطه وری، یک لایه از روی مذاب بر روی سطح فلز تشکیل می شود، ضخامت این لایه به عوامل مختلفی مانند دمای حمام، زمان غوطه وری و نوع فلز بستگی دارد.

خنک سازی ورق گالوانیزه

پس از غوطه وری، فلز از حمام خارج شده و به آرامی خنک می‌شود، خنک سازی باید به آرامی انجام شده تا از ترک خوردن پوشش جلوگیری شود.

تولید ورق گالوانیزه به روش پیش گالوانیزه

اگر ورق استفاده شده برای فرایند گالوانیزاسیون، دارای شکل خاصی باشد، از این روش استفاده می‌شود، روش پیش گالوانیزه نیز کاملا مشابه روش قبل است، یکی از تفاوت‌های روش پیش گالوانیزه با روش آبکاری، شکل یکنواخت ورق گالوانیزه با پوشش روی است.چنانچه قصد خرید این محصول را دارید، اقدام به استعلام قیمت پروفیل گالوانیزه از طریق شماره 02167103 نموده و یا به جداول قیمتی مندرج در وبسایت مراجعه نمایید.

روش الکترو گالوانیزه

برای تولید ورق گالوانیزه با استفاده از این روش، از حوضچه مذاب روی استفاده نمی‌شود، در روش الکتروگالوانیزه از جریان الکتریکی برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

یک جریان الکتریکی از طریق محلول الکترولیت عبور داده می‌شود. این جریان الکتریکی یون‌های روی را به سمت فلز پایه جذب می کند. یون‌های روی که به سطح فلز پایه می‌رسند، به فلز روی تبدیل شده و بر روی آن ته نشین می‌شوند. ضخامت این پوشش به عوامل مختلفی مانند جریان الکتریکی، زمان فرآیند و نوع فلز پایه بستگی دارد.

این روش دارای مزایا و معایبی است، ضخامت پوشش در این روش قابل کنترل است و می توان آن را با توجه به نیاز تنظیم کرد. پوشش ایجاد شده در این روش، کیفیت بالایی دارد و به طور یکنواخت بر روی سطح فلز پخش می شود، همچنین در این روش، ابعاد و شکل قطعه فلزی تغییر نمی کند.

از معایب این روش می‌توان به کم بودن ضخامت پوشش روی، نیاز به تجهیزات خاص و مقاومت پایین در برابر آسیب بیرونی است.

بررسی پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند که حتما با آن، آشنا هستید. پروفیل درب و پنجره دارای انواع مختلفی است که با آگاهی کامل از هر کدام می‌توانید بهترین نوع پروفیل را خریداری کنید.

پروفیل درب و پنجره آلومینیومی

پروفیل آلومینیوم یک ماده پرکاربرد است که در طیف گسترده‌ای از محیط‌ها استفاده می‌شود. این ماده استحکام بالا و وزن مناسبی دارد و می‌توان آن را به اشکال مختلفی تبدیل کرد،  پروفیل آلومینیوم همچنین 100% قابل بازیافت است و آن را به انتخابی پایدار برای سازندگان تبدیل می کند.

پنجره‌ها و درهای آلومینیومی معمولاً با یک ترمز حرارتی پلی آمید مونتاژ می‌شوند. ترمز حرارتی یک نوار عایق است که به جلوگیری از انتقال گرما بین داخل و خارج پنجره یا درب کمک می‌کند. در صفحه محصولات شما میتوانید قیمت پروفیل آلومینیوم را مشاهده نمایید.

انواع پروفیل آلومینیوم درب و پنجره

در نکات پایانی نوشتار تفاوت پروفیل زد، ورق گالوانیزه و درب  پنجره، به بررسی انواع این نوع پروفیل می‌پردازیم.

پروفیل آلومینیوم ساده

این نوع پروفیل نیز دارای دو نوع ST و Coronet است که در ایران تولید می‌شود، برای تولید پنجره‌های ST از نوارهای مویی و لاستیک‌های آب بند برای عایق هوا، حرارت و دما استفاده می‌شود، همچنین در این نوع پنجره نیز از قفل‌های با کیفیت‌تر و یراق آلات قوی تری نسبت به پنجره های Coronet استفاده شده است.

آلومینیوم ترمال بریک

یکی از ویژگی‌های مهم این آلومینیوم، عایق فوق‌العاده این نوع آلومینیوم است و در صورت استفاده از تسمه پلی آمید، مقاومت 220 درجه‌ای را دارد.

چوب آلومینیوم

این نوع آلومینیوم به صورت ترکیبی است و چوب برای لایه داخلی و آلومینیوم نیز لایه خارجی را تشکیل می‌دهد.

پروفیل ترکیبی

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تنوع درب و پنجره‌های ساخته شده با دو یا چند متریال مختلف هستیم. این تنوع، انتخاب‌های بیشتری را برای سازندگان و طراحان فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا درب و پنجره ای متناسب با نیازها و سلیقه خود انتخاب کنند.

در این نوع درب و پنجره، لایه بیرونی از آلومینیوم ساخته شده است تا از چوب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی محافظت کند. این نوع درب و پنجره‌ها زیبایی چوب را با مقاومت و طول عمر آلومینیوم ترکیب می‌کنند.

سخن نهایی

در این نوشتار از آهن ملت به بررسی توضیح جامعی درباره پروفیل زد، پروفیل گالوانیزه و درب و پنجره پرداختیم تا بتوانید بهترین نوع پروفیل را خریداری کنید. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره قبل از خرید می‌توانید با کارشناسان آهن ملت تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام پروفیل برای درب و پنجره بهتر است؟
انتخاب پروفیل مناسب برای درب و پنجره به عوامل مختلفی مانند نوع آب و هوا، بودجه و نیازهای شما بستگی دارد.

قیمت پروفیل زد و گالوانیزه چقدر است؟
قیمت پروفیل زد و گالوانیزه به عوامل مختلفی مانند ضخامت پروفیل، نوع پوشش و برند تولید کننده بستگی دارد، برای اطلاع از قیمت پروفیل و دیگر محصولات فولادی  ، می‌توانید از سایت ما اقدام به مشاهده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غفوری

سلام خواستم یه تشکر بکنم از نویسنده این مقالات و از سایت آهن ملت که این مقالات رو بارگزاری کرده…
راجع به تفاوت پروفیل زد و پروفیل گالوانیزه اطلاعات زیادی نداشتم و بعد از خوندن کامل متوجه شدم
خسته نباشید