وبلاگ

راهنمای جامع انواع آهن آلات

راهنمای جامع انواع آهن آلات

با نگاهی به زندگی روزمره، می‌توان متوجه نقش پررنگ آهن و فولاد در بخش‌های مختلف شد. این مصالح، با ویژگی‌ها و قابلیت‌های چشمگیری که دارند، توانسته‌اند تا پاسخگوی نیازهای انسان در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی باشند. با در نظر داشتن این امر که جمعیت زمین در حال افزایش است، شاهد افزایش سالانه میزان مصرف فولاد و آهن در جهان و البته کشور ایران هستیم. بنابراین دسترسی به راهنمای جامع انواع آهن آلات می‌تواند نقش مهمی در بخش صنعت و ساختمان ایفا کند. در این مقاله جامع و کاربردی از آهن ملت قصد داریم شما را با نحوه خرید، ویژگی، مشخصات و کاربرد انواع آهن آلات آشنا نماییم.

ورق‌ها و پروفیل‌های فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق گالوانیزه و… به دلیل دوام و استحکام بالا و همچنین مقاومت قابل توجهی که دارند، بهترین گزینه برای پروژه‌های عمرانی، صنایع خودروسازی، حمل و نقل و… به شمار می‌روند. همچنین با دارا بودن کیفیت بالا، این محصولات در صنایع مختلف می‌توانند به تولید محصولاتی مرغوب و با کیفیت کمک کنند. با توجه به آمار و ارقام، در پوسته زمین چیزی در حدود 5 درصد آهن وجود دارد و سهم ایران از این ذخایر در جهان، در حدود 2 درصد است. به همین دلیل است که بسیاری از واحدهای صنعتی در کشور ما، می‌توانند انواع آهن و فولاد را با بالاترین کیفیت تولید و به بازار آهن عرضه نمایند. با مطالعه مقاله راهنمای جامع انواع آهن آلات می توانید به اطلاعات جامعی در زمینه خرید انواع آهن آلات دست یابید. شما همچنین می توانید جهت دریافت پاسخ سوالات خود با بخش فروش و فنی آهن ملت از طریق شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

آشنایی با انواع آهن‌آلات

تولید آهن به اشکال مختلف انجام می‌گیرد. به همین دلیل است که امکان استفاده از آن‌ها در طیف وسیعی از صنایع از جمله صنایع دفاعی، ساخت هواپیما، ساختمان‌سازی و… وجود دارد. برخی از رایج‌ترین انواع آهن‌آلات لوله، تیرآهن، پروفیل، ورق، ناودانی، میگلرد، نبشی و شمش هستند. در صورتی که با ویژگی‌های هریک از این محصولات آشنا باشید، به راحتی قادر هستید تا مطابق با نیاز پروژه خود، اقدام به استعلام قیمت نبشی نموده و آهن‌آلات مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

یکی از موارد قابل توجه در راهنمای جامع انواع آهن آلات است که در حالت خالص، آهن ساختاری شکننده دارد. به همین دلیل با افزودن عناصر مختلف به آن، می‌توان آلیاژهای آهن را پدید آورد و عیوب آهن خالص از جمله شکننده بودن آن را رفع نمود. ازاین‌رو در صنایع مختلف، از آهن به شکل چدن و فولاد استفاده می‌گردد. اشکال مختلف آهن با ویژگی‌های متنوع خود می‌توانند پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از صنایع باشند. در ادامه، با انواع آهن‌آلات آشنا خواهیم شد.

معرفی ،کاربرد و ویژگی‌های پروفیل

پروفیل از انجام فرایند شکل‌دهی فولاد به روش کشش، نورد یا فشردن تولید می‌گردد. این مقطع فولادی دارای اشکال و انواع مختلف است. به همین دلیل است که کاربرد آن نیز در صنایع مختلف، متنوع خواهد بود. از دیگر مواردی که می‌تواند کاربرد پروفیل را تحت تاثیر قرار دهد، نوع و نحوه تولید آن است.  به طور خلاصه می‌توان گفت رایج‌ترین کاربرد پروفیل را باید در صنعت ساختمان‌سازی و به منظور افزایش مقاومت بتن و سازه‌ ساختمان دانست. اما کاربرد پروفیل در راهنمای جامع انواع آهن آلات به این موضوع محدود نمی‌شود.

پروفیل چیست و انواع آن کدامند؟

یکی از متریال فولادی که امروزه از آن به طور گسترده در طیف وسیعی از صنایع جمله ساختمان‌سازی استفاده می‌گردد، پروفیل نام دارد. این محصولات از نظر ابعاد و اشکال، بسیار متنوع هستند و با جنس UPVC، آلومینیوم، فولاد و آهن تولید و به بازار عرضه می‎گردند. در ادامه، در رابطه با مشخصات و کاربرد این مقاطع فولادی صحبت می‌کنیم.

از نظر سطح مقطع، همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پروفیل دارای سطح مقطع با ابعاد معین و مشخص است و تولید آن به صورت طولی انجام می‌گیرد. همچنین به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، امکان استفاده در صنایع مختلف را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. پروفیل‌ها از نظر شکل ظاهری در انواع باز و بسته در دسترس هستند و لوله، ناودانی، قوطی، نبشی و ناودانی از جمله انواع محبوب پروفیل به شمار می‌روند.

از پروفیل‌های باز همچون نبشی، تیرآهن و ناودانی در ساخت سازه‌های فلزی یا ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در مقابل، پروفیل‌های بسته یعنی لوله و قوطی، کاربردهای متعددی دارند که سیستم‌های لوله‌کشی یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. در ادامه مقاله راهنمای جامع انواع آهن آلات ، نگاهی به کاربرد و ویژگی‌های پروفیل خواهیم انداخت.

آشنایی با کاربردهای پروفیل آهن در راهنمای جامع انواع آهن آلات

بخش قابل توجهی از پروفیل‌های موجود در بازار آهن به منظور ساخت درب و پنجره‌های آهنی و آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ گروهی، پروفیل‌هایی که در ساخت پنجره‌ها و چهارچوب از آن‌ها استفاده می‌شود از لحاظ اندازه و مشخصات در انواع مختلف در دسترس هستند. ​​​​​​​

علاوه بر در و پنجره در صنعت ساختمان، از پروفیل‌ها در این حوزه می‌توان به منظور ساخت نرده‌های فلزی استفاده کرد. پروفیل‌های مربع و مستطیل که سطح مقطع کوچک‌تری دارند گزینه بسیار مناسبی به منظور ساخت نرده فلزی برای درب و پنجره واحدهای مسکونی، نرده‌کشی دیوارهای اطراف کارخانه، نرده کنار راه‌پله، حصارکشی زمین‌های محصورشده، نرده خیابان و یا پیاده‌رو به شمار می‌روند. ​​​​​​​

علاوه بر کاربردهایی که به آن اشاره کردیم، از برخی پروفیل‌های مربع و مستطیل که سطح مقطع بزرگتری دارند و به نام ستونی نیز شناخته می‌شوند می‌توان در ساخت اسکلت فلزی ساختمان‌ها و ستون استفاده نمود. انبوه سازان و پیمانکارن با هدف بهینه سازی هزینه ها اقدام به استعلام قیمت پروفیل ساختمانی در زمان پیش از خرید می کنند.

به علاوه اینکه از آنجایی که این پروفیل‌ها مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی دارند امکان استفاده از آن‌ها در ساخت نفتکش‌ها و شاسی تریلرها نیز وجود دارد. ​​​​​​​

کاربرد پروفیل‌ها تنها به حوزه ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود بلکه امکان استفاده از این مقاطع در صنعت خودروسازی نیز وجود دارد. در این حوزه از پروفیل‌های مربع و مربع مستطیل به طور گسترده استفاده می‌گردد. همچنین در ساخت پایه میز و صندلی نیز می‌توان از پروفیل‌های مربع استفاده کرد. پروفیل‌هایی که دارای سطح مقطع به شکل حرف انگلیسی Z هستند گزینه بسیار مناسبی برای پوشش سقف سوله‌ها محسوب می‌شوند.

برخی دیگر از پروفیل‌هایی که به روش نورد سرد تولید می‌شوند، همچون پروفیل نبشی و ناودانی، امکان استفاده در ساخت چهارچوب درب‌های بزرگ آهنی و ساخت قالب‌های فلزی که در ماشین‌آلات به کار می‌روند را در اختیار صنعتگران قرار می‌دهند. به عنوان آخرین کاربرد این پروفیل‌ها باید گفت در ساخت کرکره مغازه‌ها نیز از ناودانی‌های کوچک استفاده می‌شود. ​​​​​​​

نگاهی به ویژگی‌های پروفیل آهن

همان‌طور که مشاهده کردید، پروفیل از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد است که امروزه از آن در ساخت درب و پنجره گرفته تا راه‌سازی و استفاده می‌شود. تنوع پروفیل در بازار آهن بسیار زیاد است به طوریکه اگر سری به بازار آهن بزنید، متوجه می‌شوید این محصولات از نظر شیوه تولید، وزن و کاربرد به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از دسته‌بندی انواع پروفیل‌ها، پروفیل سبک و سنگین است. در ادامه این بخش، قصد داریم نگاهی به ویژگی‌های پروفیل‌های سنگین و سبک داشته باشیم.

انواع آهن آلات در بازار آهن 001

پروفیل‌های سبک و سنگین هر دو در انواع باز و بسته شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، قوطی، ناودانی و… موجود هستند که در  ادامه، شما را با ویژگی‌های رایج آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

  1. ویژگی‌های پروفیل سبک

پروفیل سبک در طی فرایند سرد تولید می‌گردد و پروفایل‌های نبشی و ناودانی به این خانواده تعلق دارند. از آنجایی که برای تولید این پروفایل‌ها از کشش سرد استفاده می‌شود، مقاطعی که به این روش تولید می‌گردند نیاز به هزینه و البته انرژی کمتری دارند. به علاوه اینکه سرعت تولید آن‌ها بسیار بالاست و از نظر کیفیت سطحی نیز شرایط بسیار خوبی دارند. برخی از ویژگی‌های مهم پروفیل سبک شامل موارد زیر هستند:

  • تنوع بالای ابعاد
  • قابلیت شکل‌پذیری مطلوب
  • خواص آبکاری
  • کیفیت سطحی خوب
  • قابلیت بالای جوش‌پذیری
  • دقت بالای ابعاد در قطر و ضخامت
  1. ویژگی‌های پروفیل سنگین

منظور از پروفیل‌های سنگین همان پروفیل‌های صنعتی یا ساختمانی هستند که برای تولید آن‌ها از روش نورد گرم استفاده می‌شود. نکته قابل توجه آن است که برای تولید ورق‌هایی که ضخامتی بیش از 1.5 میلی‌متر دارند از این روش استفاده می‌گردد. نام دیگر پروفیل سنگین در بازار آهن، پروفیل صنعتی است. در وبسایت آهن ملت قیمت پروفیل صنعتی در جداول مختلفی در دسترس مشتریان قرار داده شده است.  پروفیل‌های سنگین به دلیل ویژگی‌هایی که دارند به صورت گسترده در ساخت ستون در حوزه ساختمان‌سازی، تولید دستگاه‌های صنعتی و شاسی ماشین‌آلات استفاده می‌شود. برخی از ویژگی‌های مهم پروفیل سنگین شامل موارد زیر هستند:

  • پایداری پیچشی و خمشی
  • قابلیت بالای جوش‌پذیری
  • سختی سطحی
  • قیمت مناسب و اقتصادی

در تعیین قیمت پروفیل در راهنمای جامع انواع آهن آلات، موارد بسیار موثری وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به متراژ مورد نیاز، ضخامت، فرایند ساخت پروفیل، نوع سطح مقطع، جنس آلیاژ، نوسان نرخ ارز و… اشاره کرد.

معرفی ،کاربرد و ویژگی‌های ورق

به دلیل ویژگی‌ها و مزایای قابل توجهی که این ورق‌ها در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار می‌دهند امروزه شاهد آن هستیم که از انواع ورق‌های فلزی، در صنایع مختلف از تولید لوازم خانگی گرفته تا صنایع حساس و مهم از جمله خودروسازی استفاده می‌شود. در حال حاضر کارخانجات بسیار مطرحی در کشور ما از جمله فولاد مبارکه اصفهان در حوزه تولید ورق‌های فولادی مشغول به فعالیت هستند. همین ابر سبب شده تا کشور ایران به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این نوع از مصالح فولادی در خاورمیانه تبدیل شود. در ادامه این بخش همراه ما باشید چرا که قصد داریم به معرفی، کاربرد و بررسی ویژگی‌های ورق‌های مختلف بپردازیم.

انواع ورق در راهنمای آهن آلات

معرفی ورق در راهنمای جامع انواع آهن آلات

یکی از انواع مقاطع فولادی که با ضخامت حدود ۶ میلی‌متر توسط کارخانجات مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند، ورق‌های فلزی هستند. این محصولات به دلیل ویژگی‌هایی همچون تنوع ابعاد بالا، کاربردهای فراوانی دارند و به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. می توان گفت قیمت ورق با توجه به ویژگی ها و کاربرد های خاص آن توسط کارخانجات تعیین شده و به طور روزانه به مشتریان اعلام می گردد.

از روش‌های بسیار متداول که برای تولید ورق‌های فولادی استفاده می‌شود می‌توان به روش نورد گرم و نورد سرد اشاره کرد. برای تولید ورق‌ها از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. هنگامی که شمش از بین غلطک‌های مخصوص عبور می‌کند؛ در طی هر مرحله با کم شدن فاصله غلطک‌ها از یکدیگر، شمش به ضخامت دلخواه می‌رسد و منجر به تولید ورق فولادی می‌گردد. همانطور که گفتیم تنوع ورق‌های فولادی بسیار زیاد است و در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند. در این بخش به طور خلاصه انواع ورق‌های فولادی را معرفی می‌کنیم.

  1. ورق سیاه: یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی که به روش نورد گرم تولید می‌شود. از این محصول به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در ساخت انواع پروفیل، کشتی‌سازی، تولید بدنه خودرو، لوله‌های درزدار و ورق کف خودرو استفاده می‌شود. مشتریان این بخش از صنایع بایستی با توجه به تغییرات قیمت ورق سیاه اقدام به تعیین بودجه و خریداری آن نمایند.
  2. ورق روغنی: به دلیل براق، صیقلی و صاف بودن سطح این نوع ورق، این محصولات به نام ورق روغنی در بازار آهن شناخته می‌شوند. این محصول به روش نورد سرد تولید می‌گردد. به دلیل ویژگی‌ها و دارا بودن سطح براق و زیبا از آن در تولید لوازم خانگی، ساخت قطعات مختلف خودرو، مبلمان اداری، پنل‌های غیرقابل انعطاف و… استفاده می‌گردد.
  3. ورق اسید شویی: یکی دیگر از انواع ورق‌های پرمصرف در بازار، ورق‌های اسید شویی هستند. پس از آنکه ورق به روش نورد گرم تولید شد، لازم است تا پوسته‌های اکسیدشده بر روی سطح آن به طور کامل پاکسازی شوند که برای این منظور فرایند اسیدشویی بر روی آن انجام می‌شود. از ورق‌های اسید شویی به منظور تولید رینگ و شاسی خودرو، صنعت نفت و گاز، کشتی‌سازی و به عنوان پایه تولید ورق روغنی استفاده می‌شود.

از دیگر انواع ورق‌ها می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق آجدار، ورق آلیاژی، ورق استیل، ورق استنلس استیل، ورق آلومینیوم، ورق ضد سایش، ورق پانچ، ورق قلع اندود و ورق شادولاین اشاره کرد که هر یک با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود کاربردهای متنوعی دارند. در میان ورق های موجود در بازار آهن قیمت ورق گالوانیزه به دلیل کاربرد زیاد در بخش های مختلف صنعت و ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین پیشنهاد می شود در راهنمای جامع انواع آهن آلات جهت تهیه این محصول اقدام به استعلام قیمت روز آن نمایید.

نگاهی به کاربردهای ورق

از ورق‌های فولادی به طور گسترده می‌توان در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز و یا ساختمان‌سازی استفاده نمود. به عنوان مثال یکی از متداول‌ترین کاربردهای ورق فولادی، صنعت خودروسازی است. در این صنعت می‌توان از ورق سیاه برای ساخت خودرو و یا قطعات مختلف آن استفاده کرد. همچنین در صنایع کشتی‌سازی و یا زیباسازی نمای ساختمان نیز امکان استفاده از ورق‌های فلزی وجود دارد. برخی دیگر از ورق‌ها نیز به دلیل داشتن ویژگی‌های متنوع در ساخت لوازم خانگی از جمله آبگرمکن، بدنه یخچال، ماشین لباسشویی و یا اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور جزئی‌تر می‌توانیم کاربردهای ورق فلزی را اینگونه عنوان کنیم:

  1. از ورق سیاه در تولید انواع لوله و پروفیل و ساخت کف و بدنه خودرو استفاده می‌شود.
  2. از ورق روغنی به دلیل دارا بودن سطح صاف و صیقلی در تولید لوله‌های نفت و گاز و یا صنعت کشتی‌سازی استفاده می‌گردد.
  3. از ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، در محیط‌های مرطوب یا محیط‌هایی که در معرض مواد اسیدی و خورنده قرار دارند استفاده می‌شود .
  4. ورق‌های آلیاژی نیز از جمله ورق‌های بسیار محبوب در صنایع مختلف هستند. انواع ورق‌های آلیاژی شامل برنج و برنز بوده که از آن‌ها در ساخت کشتی و یا صنعت هواپیماسازی استفاده می‌گردد.

نکته قابل توجه آن است که کاربرد ورق‌های فلزی می‌تواند با توجه به مواردی همچون مشخصات فیزیکی و جنس این ورق‌ها متفاوت باشد. صنایع و تولیدی‌های مختلف از این ورق‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های همچون کیفیت بالا، برای تولید و عرضه محصولات با کیفیت استفاده می‌کنند. به همین خاطر اگر به عنوان تولیدکننده مشغول فعالیت هستید، لازم است تا برای استفاده از انواع ورق فولادی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، نفت و گاز، خودروسازی، الکترونیکی و حتی حمل و نقل با ویژگی‌های این محصولات آشنایی کامل داشته باشید. در ادامه باید بگوییم، ورق های آجدار نقش مهمی در اجرای پروژه های صنعتی و ساختمانی را دارا می باشد. بنابراین استعلام قیمت ورق آجدار در زمان بودجه بندی و مراحل اجرایی پروژه می تواند در بهینه سازی هزینه ها نقش مهمی را ایفا کند.

بررسی ویژگی‌های ورق

همانطور که مشاهده کردید تنوع ورق‌های فولادی در بازار آهن بسیار زیاد است. بسته به اینکه هر یک از این ورق‌های فولادی چه خواص و مشخصاتی دارند می‌توانند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال چند ویژگی کلیدی وجود دارد که در مورد برخی از انواع ورق‌های فولادی صدق می‌کند. لازم به ذکر است می‌بایست در هنگام انتخاب ورق فولادی مناسب به این موارد توجه کنید. برخی از این ویژگی‌های کلیدی عبارتند از:

  1. بالا بودن استحکام و دوام

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ورق‌های فولادی را باید دوام و استحکام استثنایی این محصولات دانست. با این حال میزان مقاومت و دوام ورق‌های فولادی می‌تواند با توجه به مواردی همچون نحوه ساخت و نوع فولاد متفاوت باشد. برای مثال ورق‌های فولادی که به روش نورد گرم تولید می‌شوند از استحکام کششی بالاتری در مقایسه با ورق‌های نورد سرد برخوردار هستند.

  1. مقاومت در برابر خوردگی

یکی از ویژگی‌های حیاتی ورق‌های فولادی مقاومت بالای آن‌ها در برابر خوردگی است، به ویژه اگر قرار باشد از این ورق‌ها در محیط‌های بیرونی یا خورنده استفاده شود. دو نوع از ورق‌های فولادی که در این زمینه توانستند بر دیگر ورق‌ها برتری داشته باشند ورق‌های فولادی ضد زنگ و گالوانیزه هستند. ورق فولادی گالوانیزه به دلیل پوشش روی و ورق فولادی ضد زنگ به دلیل وجود کروم در ساختار خود از مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی برخوردار هستند.

  1. جوش‌پذیری

چنانچه در صنایع مختلف نیاز به اتصال اجزا به یکدیگر را داشته باشید، اهمیت دارد که ورق فولادی دارای قابلیت جوشکاری مناسبی باشد. انواع مختلف فولاد میزان جوش‌پذیری متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال میزان جوش‌پذیری در فولاد کربنی به مراتب بالاتر از برخی از فولادهای آلیاژی است. به همین دلیل در فولادهای آلیاژی برای انجام عملیات جوشکاری به روش‌های خاصی نیاز خواهید داشت.

معرفی، کاربرد و ویژگی‌های تیرآهن

یکی از مصالح ساختمانی بسیار مهم که از جمله محصولات نهایی فولادی شناخته می‌شود و به طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تیرآهن نام دارد. از این محصول، با توجه به انواع مختلف آن می‌توان به عنوان ستونی برای تحمل بارهای وارده به سازه استفاده کرد. علاوه بر صنعت ساخت و ساز، از تیرآهن‌ در صنایع مختلف دیگری نیز استفاده می‌شود. در این قسمت از مقاله، قصد داریم قیمت تیرآهن ، ویژگی و انواع آن را معرفی کرده و سپس به بررسی کاربرد و ویژگی‌های آن بپردازیم.

تیرآهن چیست و انواع آن کدامند؟

همان‌طور که گفتیم، تیرآهن یک مقطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. این مقطع، متشکل از 2 بخش جان تیرآهن و بال‌ها هستند. بال‌های تیرآهن که شامل کناره و لبه آن هستند، وظیفه دارند تا در مقابل گشتاور خمشی مقاومت کنند. جان تیرآهن نیز وظیفه مقاومت در برابر نیروهای برشی را بر عهده دارد. تیرآهن‌های فولادی مطابق با استاندارد جهانی، ساخته‌شده از جنس ST37، ST44 و ST52 هستند.

استفاده از مصالح به منظور افزایش استحکام و مقاومت ساختمان در برابر شرایط مختلف، از قرن بیستم آغاز شد. با شروع این قرن، بساری از متخصصان در حوزه صنعت ساختمان‌سازی در تلاش بودند تا با استفاده از مصالح مخصوص و مقاوم بتوانند میزان استحکام سازه‌ها را افزایش دهند. با این دیدگاه، به زودی ساختمان‌های آجری و بتنی، جای خود را به ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع دادند که از تیرآهن‌ها و پروفیل‌های فلزی ساخته شده بودند.

از آنجایی که این مصالح در مقایسه با بتن و آجر از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بودند، می‌توانستند تا به خوبی بار وارده به سازه و فشار به ستون را تحمل کنند. در این ساختمان‌های جدید، تیرآهن وظیفه دارد تا بار را به ستون‌ها منتقل کند.

پیش از آشنایی با ویژگی‌ها و کاربرد تیرآهن بهتر است در ابتدا انواع تیرآهن را معرفی کنیم. تیرآهن‌ها را می‌توان بر اساس چند فاکتور مهم دسته‌بندی نمود. برای مثال، از نظر موقعیت و محل استفاده از تیرآهن، این محصولات در انواع تیر فرعی، تیر طولی، تیر اصلی، شاه‌تیر، تیر کف و نعلی درگاه موجود هستند. یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی انواع تیرآهن، استاندارد و شکل ظاهری این محصولات است. بر این اساس، انواع تیرآهن عبارتند از:

  1. تیرآهن IPE با استاندارد اروپایی: از ویژگی‌های آن می‌توان به سطح مقطع با شکل ظاهری I و برابر بودن ضخامت جان و بال تیرآهن اشاره کرد.
  2. تیرآهن INP با استاندارد آمریکایی: این تیرآهن دارای سطح مقطع به شکل حرف I است. همچنین ضخامت بال در این تیرآهن یکسان و یکنواخت نیست. ضخامت بال در تیرآهن INP با حرکت از لبه بال به سمت جان افزایش می‌یابد.
  3. تیرآهن IPB یا تیرآهن هاش: سطح مقطع در این تیرآهن به حرف H شباهت دارد که علت نامگذاری این تیرآهن نیز است. در مقایسه با دو تیرآهن قبلی، طول بال تیرآهن هاش بزرگتر است.
  4. تیرآهن لانه زنبوری: به دلیل وجود حفره‌ در طول جان، این تیرآهن به نام تیرآهن لانه زنبوری شناخته می‌شود اما در حقیقت این محصول، یک تیرآهن معمولی است.
  • آشنایی با ویژگی‌های تیرآهن

به دلیل جنس و طراحی، خصوصیات مکانیکی، فیزیکی و ویژگی‌های خاصی که این مقاطع دارند، به عنوان یک عنصر حیاتی در افزایش استحکام و مقاومت سازه‌های ساختمانی شناخته می‌شوند. تیرآهن وظیفه دارد تا در برابر بارهای وارده به سازه از خود مقاومت نمایش دهد به همین دلیل در بخش‌های مختلف سازه از جمله کف، سقف و ستون می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

از نظر ظاهری، این پروفیل‌های فولادی شکل ساده‌ای دارند و متشکل از 2 بخش اصلی یعنی جان و بال هستند. جان تیرآهن، به عنوان بخش اصلی تیر و با قرارگیری در وسط آن، وظیفه دارد تا نیروهای عمودی و برشی را تحمل کند.

بال‌های تیرآهن نیز در طرفین جان مستقر شده‌اند و نقش مهمی در تحمل نیروهای خمشی ایفا می‌کنند. تیرهای فولادی، ویژگی‌های بسیار زیادی دارند اما اگر بخواهیم برخی از اصلی‌ترین آن‌ها را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقاومت در برابر بارهای جانبی : تیرآهن قادر است در برابر بارهای جانبی واردشده خود مقاومت ‌کند. این بارها می‌توانند ناشی از وزن سازه، بارهای زنده و مرده یا نیروهای محیطی باشند.
  • تنوع شکل و اندازه:در ساخت تیرآهن از مواد مختلفی استفاده می‌شود و شکل و ابعاد این مصالح ساختمانی نیز می‌‌تواند متفاوت باشد. این تنوع در ابعاد و اشکال، امکان استفاده از این محصول را در پروژه‌های مختلف فراهم می‌کند.
  • قیمت اقتصادی: تیرآهن را باید یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین اعضا در سازه‌‌های ساختمانی دانست.
  • نگاهی به کاربرد تیرآهن

به دلیل ویژگی‌های قابل توجهی که این محصول دارد، از آن می‌توان به منظور ساخت انواع سازه‌های بتنی و فلزی استفاده کرد. انعطاف‌پذیری، مقاومت بالا و امکان اتصال به سایر عناصر سازه‌ای سبب شده تا از تیرآهن بتوان در ساخت تونل، پل، ساختمان‌ها و برج‌های بلند مسکونی، سوله و در کل سازه‎هایی که در آن، استحکام در اولویت قرار دارد استفاده کرد.

کاربرد تیرآهن تنها به صنعت ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود. از این محصولات با توجه به ویژگی‌هایی که دارند می‌توان در صنعت دریایی، تولید ماشین‌آلات و خودروسازی نیز استفاده کرد. به طور کلی، برخی از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن در صنایع مختلف را می‌توان موارد زیر دانست:

  1. ساختمان‌سازی
  2. پل‌سازی
  3. تولید کشتی و اسکله
  4. خودروسازی
  5. صنایع هوا و فضا
  6. صنایع دریایی
  7. صنایع نفت و گاز

نکته قابل توجه آن است که انواع تیرآهن، در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و هریک کاربردهای متفاوتی دارند. ازاین‌رو، لازم است به منظور انتخاب تیرآهن متناسب با نیاز پروژه، در مورد انواع تیرآهن اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشید. رایج‌ترین سایزهای تیرآهن که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند تیرآهن سایز 12، 14، 16، 18 و 20 هستند.

معرفی،کاربرد و ویژگی‌های میلگرد

یکی از مقاطع فولادی که از آن به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود میلگرد یا آرماتور نام دارد. این مقطع فولادی با شکل ظاهری توپر و استوانه‌ای، ساخته‌شده از فولاد با کربن متوسط است و عموما به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، از آن به منظور مسلح کردن بتن در ساختمان‌سازی استفاده می‌گردد.

اگر سری به بازار آهن بزنید، متوجه خواهید شد که تنوع میلگردها بسیار زیاد است. این محصولات در انواع آجدار، آلیاژی و ساده توسط کارخانجات مختلف تولید و به بازار عرضه می‌گردند و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، کاربرد آن‌ها متفاوت است. در ادامه، شما را با کاربرد و ویژگی‌های این مقاطع فولادی آشنا خواهیم کرد.

میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، مقاومت کششی و پیچشی بتن، نسبتا ضعیف است اما مقاومت فشاری بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که باید از میلگرد به منظور افزایش استحکام پیچشی و کششی آن استفاده کرد. از میلگرد، برای اولین بار در کشور فرانسه و از اوایل قرن نوزدهم استفاده شد. در آن زمان، استفاده از بتن به تنهایی به منظور ساخت سازه‌های عظیم، گزینه مناسبی به شمار نمی‌رفت. استفاده از میلگرد سبب شد تا با افزایش مقاومت کششی، بتوان انواع سازه‌های عظیم و غول‌پیکر همچون سد، پل و ساختمان‌های بلند را به راحتی اجرا نمود.

میلگردها، پروفیل‌های توپر و طویل هستند که به منظور افزایش مقاومت کششی بتن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که عملکرد بتن در برابر تنش کششی ضعیف است اما به راحتی قادر است تا تنش فشاری را تحمل کند، استفاده از میلگرد می‌تواند این ضعف را به خوبی جبران کند.

میلگردها را می‌توان بر اساس سایز، استاندارد تولید، جنس و شکل ظاهری به انواع مختلف دسته‌بندی کرد. انواع میلگرد عبارتند از:

  1. میلگرد ساده: فاقد شیار، مناسب در مواقع عدم نیاز به چسبندگی زیاد میلگرد
  2. میلگرد آجدار: دارای شیار، پرکاربردترین نوع میلگرد در ساختمان‌سازی، مناسب برای افزایش چسبندگی میلگرد به بتن
  3. میلگرد فولاد کربنی: ساخته‌شده از آلیاژ فولاد با کربن متوسط، ارزان‌‌ترین نوع میلگرد، قابل استفاده در مواقع عدم نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش
  4. میلگرد آلیاژی: ساخته‌شده از فولاد با آلیاژهای مختلف، مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش، قابل استفاده در محیط‌های مرطوب و محیط‌های شیمیایی
  5. میلگرد ساده یا نرم (A1): فاقد آج یا شیار، استفاده در اتصالات بین تیر و ستون
  6. میلگرد آجدار مارپیچ (A2): دارای شیارهایی به شکل مارپیچ در سطح، پرکاربردترین نوع آرماتور در ساختمان‌سازی
  7. میلگرد آجدار جناقی (A3): دارای شیارهایی به شکل جناقی در سطح، دارای مقاومت کششی بالاتر در مقایسه با میلگرد آجدار مارپیچ
  8. میلگرد آجدار مرکب (A4): ترکیبی از آج‌‌های مارپیچ و جناقی در سطح، دارایمقاومت کششی بسیار بالا

انواع میلگرد در راهنمای جامع آهن

آشنایی با ویژگی‌های میلگرد

میلگردها مقاطع فولادی پرکاربردی هستند که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، در صنایع ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل تنوع بالایی که این محصولات از نظر جنس، وزن و ابعاد دارند، به راحتی می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کرد. میلگردهای ساده، آجدار، کلاف و شاخه از انواع میلگردهای موجود در بازار هستند و هریک دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. با این حال، لازم است تا قبل از خرید میلگرد، به برخی ویژگی‌های مهم آن توجه کنید. این موارد عبارتند از:

  1. استاندارد میلگرد

میلگردها دارای برخی ویژگی‌ها و وزن استاندارد هستند. چنانچه میلگرد استاندارد نباشد، وزن سبکی دارد و در تولید آن از آلیاژهای غیر استاندارد استفاده شده است. بدیهی است که این محصولات، از کیفیت لازم برای استفاده در صنایع مختلف نیز مناسب نیستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند سبب بروز خسارت و حوادث جبران‌ناپذیری شود.

  1. علامت اختصاری میلگرد

تمامی میلگردهای استاندارد، با یک علامت اختصاری همراه هستند. قبل از خرید میلگرد، لازم است تا به علائم اختصاری توجه کنید چراکه اطلاعات بسیار مهمی از جمله نوع، فرایند تولید و شرکت سازنده میلگرد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  1. شرکت تولیدکننده میلگرد

خرید میلگرد از مراکز و کارخانه‌های تولیدکننده معتبر، به شما این اطمینان را می‌دهد که محصولی با کیفیت و استاندارد را در اختیار دارید. بنابراین توصیه ما این است که همواره مراکزی را برای خرید میلگرد انتخاب کنید که از کیفیت و استاندارد بودن محصولات آن اطمینان دارید. به علاوه اینکه، محصولاتی که در چنین مراکزی عرضه می‌شوند از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند.

مواردی که در این بخش عنوان شد، شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند اما سه ویژگی بسیار مهم میلگردهای با کیفیت به شمار می‌روند. ازاین‌رو لازم است در کنار انتخاب میلگرد متناسب با نوع پروژه، به این سه ویژگی نیز توجه داشته باشید.

بررسی کاربردهای میلگرد

همان‌طور که در ابتدای این بخش اشاره کردیم، پرکاربردترین میلگردهایی که در صنعت و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، میلگردهای ساده و آجدار هستند. این مقاطع فولادی، در صنایع مختلف، وظیفه دارند تا فشار وارده را به خوبی تحمل نموده و آن را به سایر بخش‌ها انتقال دهند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که از میلگرد تنها در ستون سازه‌های بتنی استفاده می‌گردد. این تصور اشتباه است و کاربرد میلگرد تنها به ساخت و ساز محدود نمی‎‌شود. در ادامه این بخش، قصد داریم نگاهی به برخی از کاربردهای متنوع میلگردهای ساده و آجدار بیاندازیم.

  1. کاربرد میلگردهای ساده

میلگردهای ساده از نظر ظاهری، سطحی صاف و بدون آج دارند. همچنین این مقاطع فولادی در بازار در قطر بین 6 تا 50 میلی‌متر در دسترس هستند. یکی از موارد قابل توجه درباره میلگردهای ساده، سهولت خم و بریده شدن آن‌ها است. بنابراین در ساخت سازه‌های سنگین و یا ساخت پل، امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. برخی از رایج‌ترین کاربردهای میلگردهای ساده شامل موارد زیر هستند:

  • اتصالات ساختمانی
  • تولید اتصالات صنعتی
  • خودروسازی و ساخت قطعات
  • اتصالات زیربنایی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها
  1. کاربرد میلگردهای آجدار

از میلگردهای آجدار امروزه در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. این مقاطع سطحی دارای آج و فرورفتگی دارند به همین دلیل است که با قرارگیری درون بتن و فولاد، عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند. به بیان دیگر باید گفت میلگردهای آجدار در افزایش سطح مقاومت کششی در سازه‌های بتنی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. میلگردهای آجدار نیز با قطر 6-50 میلی‌‌متر و با مقاومت بالا در دسترس هستند و می‌توانند در کنار سیمان مسلح، مقاومت بالایی را برای سازه فراهم کنند.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد آجدار شامل موارد زیر هستند:

  • امکان استفاده در ساخت پل‌ها، ایستگاه‌های BRT، ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی عظیم
  • تقویت سازه و مقاوم‌سازی در برابر زلزله برای مجتمع‌های عظیم
  • تولید بتن مسلح و جبران ضعف مقاومت کششی پایین بتن

معرفی، کاربرد و ویژگی‌های لوله

از لوله‌ها به دلیل تنوع بالای ابعاد و جنس، و همچنین ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی که دارند، می‌توان در طیف وسیعی از صنایع به منظور انتقال انواع سیالات از محصولات غذایی و دارویی گرفته تا آب، نفت و گاز استفاده کرد. به همین دلیل است که این محصولات در بسیاری از جوامع پیشرفته، نقش بسیار مهمی در تامین آب و سایر سیالات نفت و گازی بر عهده دارند. امروزه کارخانجات مختلف در سراسر جهان از جمله ایران، در حوزه تولید انواع لوله مشغول به فعالیت هستند. قیمت لوله با تغییرات قیمت مواد اولیه در سطح جهانی نیز تغییر می کند. بنابراین استعلام قیمت این محصولات پیش از خرید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در حال حاضر، به قدری تقاضا برای استفاده از لوله در حوزه‌های مختلف افزایش یافته که زندگی شهرنشینی بدون استفاده از لوله، بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر کاربرد شهری و مصارف خانگی از لوله‌ها، از این محصولات در سطح کلان در پروژه‌ها و فعالیت‌های صنعتی نیز استفاده می‌گردد. در ادامه این بخش قصد داریم نگاهی به لوله، کاربرد و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

لوله چیست و انواع آن کدامند؟

یکی از ابزارهایی که از آن می‌توان به منظور انتقال سیالات مختلف از جمله آب و گاز استفاده کرد، لوله نام دارد. از لحاظ ظاهری، لوله یک استوانه توخالی است و با توجه به انواع مختلفی که دارد، از آن می‌توان به منظور انتقال منظم جریان سیال در صنایع آب و فاضلاب، پالایشگاهی، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و… استفاده کرد. برای شناسایی انواع لوله‌ها لازم است تا فاکتورهای مهمی همچون ضخامت دیواره لوله و قطر خارجی آن را در نظر داشته باشید. به علاوه اینکه این محصولات از نظر جنس و متریالی که در تولید آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار متنوع هستند.

بنابراین پیش از خریداری لوله، نیاز است تا کاربرد و نیاز پروژه، بودجه و هزینه، فشار و دمای محیط و… را به صورت دقیق در نظر داشته باشید. در کنار این موارد، لوله‌ها از نظر اندازه و طول نیز در ابعاد مختلف در دسترس هستند.

انواع لوله‌ها شامل موارد زیر هستند که در بخش‌های بعد، در رابطه با کاربرد هریک صحبت خواهیم کرد:

  1. لوله‌ پلاستیکی
  2. لوله گازی
  3. لوله گالوانیزه
  4. لوله مانسیمان
  5. لوله مبلی
  6. لوله جدار چاه
  7. لوله اسپیرال
  8. لوله صنعتی
  9. لوله داربستی
  10. لوله مسی

هریک از محصولاتی که عنوان شد، دارای جنس، ویژگی‌ها و بالطبع کاربردهای متفاوتی هستند که در ادامه، بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

انواع لوله در راهنمای جامع آهن آلات

آشنایی با ویژگی‌های لوله

شاید در نگاه اول به انواع لوله‌ها تصور کنید که این مقاطع، کاربرد و اهمیت چندان زیادی در صنایع مختلف ندارند. باید گفت این تصور کاملا اشتباه است چراکه در حال حاضر، از انواع لوله در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساختمان‌سازی به منظور انتقال مواد مختلف از جمله گاز و سیالات مختلف استفاده می‌گردد. برخی از مهم‌ترین صنایعی که در آن‌ها از انواع لوله استفاده می‌گردد شامل ساختمان‌سازی، صنایع شیمیایی، نفت و گاز و آب و فاضلاب هستند. در هنگام انتخاب انواع لوله، باید به ویژگی‌های بسیار مهم این مقاطع توجه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید با توجه به نیاز پروژه خود، بهترین نوع لوله را انتخاب کنید. برخی از ویژگی‌های مهم لوله‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. قطر لوله: این ویژگی، نشان‌دهنده ظرفیت لوله برای انتقال سیالات است. شما باید با در نظر گرفتن میزان جریان سیال در پروژه‌های مختلف، لوله‌ای با قطر مناسب خریداری کنید.
  2. ضخامت دیواره: لوله مورد نظر شما باید بتوانید متناسب با نوع و جریان سیال، فشار و بار مرتبط را تحمل کند، بنابراین ضخامت دیواره آن باید کاملا مناسب باشد. ضخامت مناسب لوله، سبب بهبود عملکرد لوله در شرایط مختلف خواهد شد.
  3. جنس و متریال ساخت: با توجه به مقاومت در برابر خوردگی و فشار، حرارت و زیان‌پذیری که از لوله انتظار دارید، می‌توانید لوله‌هایی با جنس و مواد ساخت متفاوت انتخاب کنید. به عنوان مثال، چنانچه مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار برای پروژه در اولویت باشد، باید به سراغ لوله‌های فولادی بروید.
  4. اتصالات: به منظور آنکه لوله‌ها به شکلی کاملا صحیح و ایمن به یکدیگر متصل شده باشند، لازم است از اتصالات مناسب همچون اتصالات جوشی، رزوه یا پیچی با توجه به انتظارات پروژه استفاده نمایید.
  5. مقاومت در برابر خوردگی: در نظر داشته باشید اگر قصد دارید از لوله به منظور انتقال مواد شیمیایی یا سیالات خورنده استفاده کنید، باید مقاومت در برابر خوردگی را در اولویت قرار دهید. برای این منظور می‌توانید به سراغ لوله‌هایی از جنس چدن، PVC و یا لوله‌هایی با پوشش خاص بروید.

بررسی کاربردهای انواع لوله

همان‌طور که مشاهده کردید، تنوع لوله‌ها در بازار بسیار زیاد است و هریک از این محصولات، دارای کاربردهای متنوعی هستند. در این بخش، قصد داریم برخی از کاربردهای مهم انواع لوله را عنوان کنیم.

  1. لوله‌ پلاستیکی: استفاده در صنایع شیمیایی به منظور انتقال سیالات و مواد شیمیایی
  2. لوله‌ گازی: پالایشگاه‌های نفتی، صنایع پتروشیمی، سوله‌های صنعتی، کارخانه‌ها
  3. لوله‌ گالوانیزه: لوله‌های آبرسانی و مصارف خانگی، تصفیه‌خانه، سیستم آبیاری و سیستم تهویه
  4. لوله مانسیمان: صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، نفت و گاز، عایق‌سازی کابل‌ برق فشار قوی، مصارف کشاورزی و آبیاری، مبدل گرمایی و حرارتی
  5. لوله مبلی: صنعت خودروسازی، هواپیماسازی، تولید لوازم آشپزخانه، تولید و ساخت انواع کانتینر و به طور کلی قطعاتی که در معرض رطوبت و خوردگی قرار دارند.
  6. لوله جدار چاه: خروجی یکدست آب در چاه
  7. لوله اسپیرال: صنعت برق، شیمیایی، آب و فاضلاب، حرارتی و گرمایشی
  8. لوله صنعتی: پتروشیمی و انتقال سیالات، نفت و گاز، ساخت خرپا و پل‌های فلزی، قابل استفاده در شرایط سخت
  9. لوله داربستی: تکیه‌گاه برای کارگران ساختمانی، کمک به ساخت پل و انواع پروژه‌های ساختمانی
  10. لوله مسی: انتقال آب در مصارف خانگی، آتش‌نشانی، انتقال انواع سیالات سنگین، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

با توجه به اینکه لوله‌ها از نظر جنس تنوع بسیار بالایی دارند بنابراین به راحتی می‌توان از آن‌ها در طیف وسیعی از پروژه‌ها استفاده کرد. علاوه بر موارد بالا، در بخش ساختمانی می‌توان از انواع لوله‌ها به شکل زیر استفاده کرد:

  1. از انواع لوله‌ها به منظور انتقال پسماندهای شهری و کارخانه‌ها و یا انتقال مواد شیمیایی استفاده می‌گردد. در این بخش، لوله‌های فولادی و پلی‌اتیلن بهترین گزینه به شمار می‌روند.
  2. به منظور انتقال گاز از محل شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها، بهترین گزینه لوله‌های فولادی محسوب می‌شوند. از آنجایی که برای انتقال مواد گازی، لازم است تا لوله، تحمل فشار بالایی داشته باشد بنابراین ترکیبات آن باید حاوی آلیاژهای خاص فولاد باشد.
  3. برای انتقال آب آشامیدنی و سایر موارد بهداشتی، لازم است تا از لوله‌های فلزی و پلاستیکی استفاده شود.

همان‌طور که قبل‌تر در رابطه با ویژگی‌های این محصولات صحبت کردیم، باید گفت لوله‌های فولادی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، توانسته‌اند تا به انتخاب اول بسیاری از صنایع تبدیل شوند. هرچند که لوله‌های پلیمری و پلاستیکی طرفداران زیادی در صنایع مختلف دارند با این حال، به دلیل تنوع قطر و ضخامت، مقاومت بالا در برابر حرارت، نفوذپذیری بالا، دوام بالای اتصالات و مقاومت کششی و فشاری بالا، لوله‌های فولادی به طور گسترده در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده هستند.

معرفی، کاربرد و ویژگی‌های نبشی

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین پروفیل‌های فولادی که از آن‌ها به طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، نبشی‌ نام دارد. این پروفیل‌ها به دلیل تنوع اشکالی که دارند، قابل استفاده در موقعیت‌های مختلف هستند. به منظور دسته‌بندی این محصولات، فاکتورهای مهم و متفاوتی در اختیار داریم که در ادامه این بخش در رابطه با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

معرفی نبشی

سطح مقطع این مقاطع فولادی مهم و کاربردی متشکل از دو ضلع عمود بر هم است و تولید‌آن‌ها به روش نورد گرم و سرد انجام می‌گیرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که از نبشی تنها به منظور اتصال بخش‌های مختلف سازه به یکدیگر استفاده می‌گردد در حالی که این تصور اشتباه است. مهم‌ترین وظیفه نبشی یکنواخت کردن توزیع بار به منظور جلوگیری از تخریب سازه است. نکته قابل توجه آن است که از آنجایی که در محیط‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف از نبشی‌ها استفاده می‌گردد بنابراین لازم است تا انتخاب و خریداری این پروفیل‌ها با توجه به نوع و نیاز سازه و همچنین شرایط آب و هوایی محیط انجام شود. همچنین از آنجایی که اندازه نبشی می‌تواند تاثیر زیادی بر وزن سازه داشته باشد بنابراین باید در هنگام خرید نبشی نیز به ابعاد آن توجه کنید.

نبشی‌ها را می‌توان از نظر شکل ظاهری، جنس و نحوه تولید به انواع مختلف دسته‌بندی کرد.

انواع نبشی‌ از نظر شکل ظاهری

نبشی‌ها از نظر شکل ظاهری به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  1. نبشی بال نامساوی

طول بال‌ها در این نوع از نبشی، با یکدیگر نابرابر هستند به همین دلیل، کاربرد محدودتری نیز دارند. همچنین میزان عرضه آن‌ها در بازار به مراتب کمتر از نبشی‌های بال مساوی است. در نقشه‌های ساختمانی، پس از حرف L دو عدد در مقابل آن درج می‌شود که نشان‌دهنده طول هریک از بال‌های این نوع از نبشی‌ها محسوب می‌شود.

  1. نبشی بال مساوی

طول بال‌ها در این نوع از نبشی، با یکدیگر برابر هستند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید در نقشه‌های ساختمانی از حرف L برای نمایش نبشی استفاده می‌شود. چنانچه نبشی از نوع بال مساوی باشد، پس از حرف L عددی درج می‎‌شود که نشان‌دهنده سایز بال نبشی است. نکته قابل توجه آن است که نبشی بال مساوی در مقایسه با نبشی بال نامساوی، تقاضای بیشتری در بازار دارد.

انواع نبشی‌ از نظر جنس

در تولید نبشی‌ها از متریال مختلفی استفاده شده که بر این اساس، می‌توان آن‌ها را از نظر جنس دسته‌بندی نمود. انواع نبشی از نظر جنس عبارتند از:

  1. گالوانیزه: استفاده در محیط‌هایی با امکان خوردگی سازه
  2. ضد زنگ: استفاده در صنایع دریایی
  3. لقمه: استفاده در سازه‌های مرتبط با آسانسورها
  4. پلاستیکی: استفاده در بسته‌بندی و حمل و نقل
  5. PVC: استفاده در سردخانه‌ها
  6. نبشی آلومینیوم: استفاده در اتصال تیرآهن‌ها به سازه

انواع نبشی‌ از نظر نحوه تولید

علاوه بر دو دسته‌بندی بالا، نبشی‌ها را می‌توان بر اساس نحوه تولید نیز دسته‌بندی کرد. بر اساس نحوه تولید، نبشی‌ها در انواع زیر تولید می‌شوند:

  1. پرسی: تولید با ورق آهنی به طول ۶ متر، مناسب برای تولید نبشی بال مساوی، جنس فولاد ساختمانیSt37 ، قیمت و مقاومت پایین، ابعاد محدود
  2. فابریک: تولیدشده به روش نورد گرم، سهولت برش‌کاری، سوراخکاری و خم کردن، هزینه و بهره‌وری بالا، ابعاد نامحدود

نگاهی به کاربردهای نبشی در راهنمای جامع انواع آهن آلات

یکی از نکات قابل توجه در مورد نبشی‌ها آن است که کاربرد این پروفیل‌ها با توجه به نوع نبشی متفاوت است. بر اساس قطر، ماده سازنده و همچنین نوع نبشی، خصوصیات این محصولات با یکدیگر تفاوت زیادی پیدا می‌کند. به عنوان مثال، نبشی‌هایی که دارای امکان گالوانیزه شدن هستند، در مقایسه با سایر این پروفیل‌ها تقاضای بیشتری دارند.

از نبشی‌ها به دلیل خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارند، در طیف وسیعی از صنایع از جمله تولید ماشین‌آلات صنعتی و خودروسازی استفاده می‌گردد. با این حال، صنعتی که بیشترین تقاضا را برای این پروفیل دارد، صنعت ساختمان‌سازی است. هرچند که این پروفیل در تقویت سازه عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد اما برای تحمل بارهای بسیار زیاد، گزینه چندان مناسبی به شمار نمی‌رود.

نبشی در راهنمای خرید اهن

نبشی با برقراری اتصال به یک گوشه از سازه، می‌تواند فشار وارده و تنش را به خوبی تحمل کند و سبب افزایش عمر سازه نیز شود.

چنانچه از نبشی به صورت عمودی متصل به دیوار استفاده نمود، یک تکیه‌گاه محکم ایجاد می‌گررد. به علاوه اینکه برای تثبیت اجزای بخش‌های مختلف لوله، می‌توان از نبشی آهنی استفاده کرد.

در سازه‌های بسیار سنگین نظیر ماشین‌های صنعتی و یا سبک نظیر تخت خواب، به راحتی می‌توان از نبشی برای ساخت یک چارچوب کاملا مستحکم استفاده کرد. جالب است بدانید که کاربرد نبشی، چیزی فراتر از مواردی است که تا به این بخش در مورد آن صحبت شد. از این پروفیل‌ها می‌توان در طیف وسیعی از صنایع مختلف از تزئینات و ساخت مبلمان گرفته تا تولید ماشین‌آلات صنعتی بسیار پیچیده استفاده کرد. برخی از رایج‌ترین کاربردهای نبشی عبارتند از:

  • برقراری اتصالات ساده
  • اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر
  • اتصال ستون‌ به صفحات در عملیات فونداسیون
  • بال بالایی تیرچه
  • ساخت قاب‌ها و سازه‌های فلزی

رایج‌ترین کاربرد نبشی در راهنمای جامع انواع آهن آلات را می‌توان صنعت ساختمان‌سازی به منظور اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر دانست. در صورتی که قصد دارید استحکام نبشی را افزایش دهید، بهتر است پروفیل‌هایی را انتخاب کنید که از قطر و وزن بالاتری برخوردار باشند. همچنین برای استفاده در محیط‌های صنعتی که در معرض تماس مواد اسیدی و خورنده قرار دارند، بهترین گزینه، استفاده از نبشی ضد زنگ است. برای استفاده از محیط‌های مرطوب، توصیه می‌کنیم از نبشی گالوانیزه استفاده کنید.

بررسی ویژگی‌های نبشی

یکی از پروفیل‌هایی که به طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نبشی است. از این محصول، به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، امروزه نه تنها در ساختمان بلکه در صنایع مختلفی از تولید مبلمان گرفته تا تولید ماشین‌الات صنعتی استفاده می‌گیرد. در این بخش، نگاهی به برخی ویژگی‌های نبشی خواهیم انداخت.

  1. قیمت مقرون‌به‌صرفه

نبشی دارای مقاومت و قدرت بسیار بالا، اما وزن سبک است. در کنار این ویژگی، این محصولات در مقایسه با سایر محصولات فولادی، از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. به همین دلیل است که توانسته برای محصولات فولادی گران از جمله آلومینیوم، به یک جایگزین مناسب تبدیل شود. ازاین‎رو، در پروژه‌هایی که نیاز به اتلاف هزینه کم و استقامت بالا در اولویت است، به راحتی می‌توان از نبشی استفاده کرد.

  1. تنوع کاربرد و تطبیق‌پذیری

به دلیل ویژگی‌ها و ظرفیت بسیار بالایی که این پروفیل‌ها دارند، امکان استفاده از آن‌ها در طیف وسیعی از صنایع وجود دارد. برای مثال، در حالیکه می‌توان از نبشی در پروژه‌های هنری استفاده کرد، قابلیت این را دارد که برای عناصر ساختاری سنگین، در نقش یک عنصر تقویت‌کننده نیز ظاهر شود. همچنین کار با این پروفیل‌ها نیز بسیار ساده است و تنها نیاز به اندکی تجربه و آشنایی با ابزارهای اتصالات از جمله جوشکاری دارد.

  1. مقاومت بالا

یکی از ویژگی‌های جالب نبشی را باید مقاومت بالای آن در برابر خم شدن دانست. همچنین این پروفیل قادر است تا در مقایسه با سایر محصولات فولادی، میزان بار بیشتری را تحمل کند.

  1. وزن سبک

وزن پایین نبشی در مقایسه با چوب یا سایر محصولات فولادی، یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این محصولات است. به همین دلیل است که از آن‌ها در پروژه‌هایی استفاده می‌گردد که وزن سبک و مقاومت بالا در اولویت قرار داشته باشد.

  1. سهولت نگهداری

نبشی، نیاز به نگهداری کمی دارد اگر عملیاتی همچون جوشکاری و رنگ‌ زدن، به شکلی کاملا صحیح و اصولی روی آن‌ها انجام گیرد. یکی از مواردی که سبب از بین رفتن نبشی می‌شود، زنگ‌زدگی است. ازاین‌رو، لازم است تا با ایجاد پوشش مناسب، از زنگ‌ زدن نبشی جلوگیری نمود.

همان‌طور که مشاهده کردید، نبشی‌های ویژگی‌های جالب بسیار زیادی دارند. علاوه بر مواردی که عنوان کردیم، از دیگر ویژگی‌های نبشی‌ها می‌توان به تنوع سایز و ابعاد، سهولت دسترسی و قابل بازیافت بودن این پروفیل‌ها در راهنمای جامع انواع آهن آلات اشاره کرد.

معرفی، کاربرد و ویژگی‌های ناودانی

اگر بخواهیم یکی از پروفیل‌های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز را نام ببریم، قطعا به نام ناودانی خواهیم رسید. این پروفیل به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که دارد، توانسته تا در میان سازندگان ساختمان به یک پروفیل بسیار محبوب تبدیل شود. نکته قابل توجه آن است که با توجه به ابعاد و اندازه‌های مختلف این پروفیل، نوع و کاربرد آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است ازاین‌رو، پیش از انتخاب و خریداری ناودانی، می‌بایست نکات مهمی را در نظر داشت. در ادامه این بخش، شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای ناودانی آشنا خواهیم کرد اما پیش از آن، قصد داریم با ناودانی و انواع آن آشنا شویم.

معرفی ناودانی

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر با ناودانی آشنا شویم باید گفت این پروفیل، از نورد شمش فولادی تولید می‌گردد. از نظر ظاهری، سطح مقطع این محصول به حرف U شباهت دارد یعنی متشکل از یک بدنه یا جان افقی و دو بال عمودی است.

سطح مقطع U شکل این پروفیل، نشان‌دهنده آن است که نحوه تولید آن به حالت پرسی انجام گرفته است.

ناودانی‌ها را می‌توان از نظر نحوه تولید و شکل ظاهری به انواع مختلف دسته‌بندی کرد که در ادامه راهنمای جامع انواع آهن آلات با آن‌ها آشنا خواهیم شد. انواع ناودانی از نظر نحوه تولید عبارتند از:

  1. پرسی

شکل‌دهی ناودانی به حالت پرس و به کمک دستگاه رول فرمینگ انجام می‌گیرد. در نهایت، محصولی که از خط تولید خارج می‌شود، به شکل U است.

  1. فابریک

شکل ناودانی از ابتدا به صورت U، با زاویه قائم و تیز تولید می‌گردد.

  1. نورد گرم و سرد

محصول گالوانزه که به روش نورد سرد و گرم، تولید می‌شود.

علاوه بر دسته‌بندی بالا، انواع ناودانی را از نظر شکل ظاهری می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  1. ناودانی ساده
  2. ناودانی آلومینیومی
  3. ناودانی مشبک
  4. ناودانی استیل

هریک از انواع ناودانی، با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارند، در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. قیمت ناودانی با توجه به ویژگی ها و متریال و آلیاژ هر یک به کار می رود.  در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی ویژگی‌ها و کاربرد این پروفیل‌ها بپردازیم.

انواع ناودانی در راهنمای خرید انواع آهن آلات

آشنایی با کاربرد ناودانی‌

از نظر کاربرد، ناودانی‌ها در انواع سطح مقطع C و U تعریف و دو استاندارد رایج UPE و UPN برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. تنها تفاوتی که این دو استاندارد با یکدیگر دارند، در بالی است که برای آن‌ها به کار رفته است.

به بیان ساده، در استاندارد UPE که برای ناودانی C استفاده شده، بال‌ها موازی هستند. در مقابل، در استاندارد UPN که برای ناودانی U استفاده می‌شود، بال‌ها به شکل مخروطی هستند. در کشور ما، از این دو استاندارد استفاده می‌شود. حال که بیشتر با انواع ناودانی در راهنمای جامع انواع آهن آلات آشنا شدید، در این بخش قصد داریم شما را با کاربرد این پروفیل‌ها آشنا کنیم.

ناودانی‌های ساده، به دلیل شکل ظاهری ساده خود، عموما در طراحی کولرها، صنایع ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروفیل‌ها در ابعاد 8، 10، 12، 14 و 14 و با ارتفاع 30 تا 400 میلی‌متر در دسترس هستند.

ناودانی‌های مشبک، از محصولات محبوبی هستند که از آن‌ها در ساختمان‌های سبک و ساخت قفسه استفاده می‌گردد.

به دلیل داشتن استحکام، پایداری و مقاومت بالا، از ناودانی‌ها می‌توان در ساخت درب و پنجره، کفی تریلی و کامیون، قالب فلزی، دکوراسیون و نمای ساختمان استفاده کرد. ناودانی با توجه به این ویژگی‌های قابل توجه، در صنایع مختلفی از جمله ساختمان‌سازی و خودروسازی قابل استفاده است. هرچند که رایج‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد آن را می‌توان ساخت پایه و قاب در صنایع مختلف دانست. علاوه بر این موارد، از ناودانی می‌توان در ساخت پل‌های فولادی و به طور کلی سازه‌های فولادی نیز استفاده کرد.

به طور خلاصه، برخی از کاربردهای مهم ناودانی شامل موارد زیر هستند:

  1. ساخت ماشین‌آلات
  2. استفاده در ساختمان‌سازی به عنوان ستون یا تیر
  3. ساخت خرپا
  4. استفاده در بناهای معماری
  5. ساخت تجهیزات دریایی
  6. نمای ساختمان
  7. ساخت قالب و چهارچوب
  8. استفاده در تجهیزات ترافیکی و گاردریل
  9. تولید بدنه ماشین‌آلات سنگین

نگاهی به ویژگی‌ ناودانی‌ در راهنمای جامع انواع آهن آلات

همان‌طور که در بخش قبل راهنمای جامع انواع آهن آلات مطالعه کردید، امکان استفاده از ناودانی در طیف وسیعی از صنایع از نمای ساختمان گرفته تا تولید بدنه ماشین‌آلات سنگین وجود دارد اما دلیل تنوع بالای کاربرد این محصول و محبوبیت آن در میان صنعتگران چیست؟

آنچه سبب شده تا پروفیل ناودانی به یک محصول محبوب در صنایع مختلف، به‌ویژه ساختمان‌سازی تبدیل شود را باید ویژگی‌ها و مزایای آن دانست. در این بخش، نگاهی به ویژگی‌های ناودانی خواهیم انداخت.

با توجه به اینکه تنوع این پروفیل‌ها زیاد و استفاده از آن‌ها در کاربردهای مختلف امکان‌پذیر است، این محصولات ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که به طور خلاصه برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. مقاومت بالا در مقابل تنش‌های فولادی
  2. وزن سبک و کاهش وزن اسکلت فلزی
  3. عدم اشغال فضای زیاد در محیط
  4. سرعت بالا و سهولت نصب
  5. مقاومت بالا در برابر آسیب و ضربه
  6. کارآمد بودن

علاوه بر موارد فوق، هریک از انواع ناودانی، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند که نقش مهمی در انتخاب این پروفیل‌ها دارند. مهم‌ترین ویژگی‌های ناودانی را می‌توان موارد زیر دانست:

  1. عمق
  2. عرض
  3. ضخامت بال و ضخامت جان‌
  4. شعاع فیله

با توجه به این ویژگی‌ها اکنون قطعا متوجه محبوبیت این پروفیل در صنایع مختلف شده‌اید. در کنار کاربردهایی که در بخش قبل مشاهده کردید، از این پروفیل‌های محبوب در لزره‌گیرها، میانقاب‌ها، ریل‌ها و صفحات انتقالی، سازه های بالابر و آسانسور، تیرهای افقی و سقف‌ها، ساخت پشت بام، ساخت چهارچوب درب و پنجره، وال پست، ساخت شاسی خودرو و ماشین‌الات، تیر حمال و قاب‌های ساختمانی استفاده می‌گردند.

یکی از مواردی که باید در هنگام خرید ناودانی در نظر داشته باشید، آن است که قیمت این محصولات تحت تاثیر قیمت آهن و فولاد است و به صورت روزانه تغییر می‌کند. ازاین‌رو، پیش از خرید این پروفیل، لازم است از قیمت ناودانی به صورت روزانه مطلع شوید.

معرفی، کاربرد و ویژگی‌های سپری

یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد که می‌تواند نقش مهمی در پشتیبانی از سازه ایفا و بارهای وارده را تحمل کند، سپری نام دارد. به دلیل ویژگی‌هایی که این مقطع فولادی دارد، یک گزینه مناسب به منظور ساخت و ساز و کاربردهای سازه‌ای محسوب می‌شود. در این بخش، به تفصیل در رابطه با سپری، کاربرد و ویژگی‌های آن صحبت خواهیم کرد پس در ادامه همراه ما باشید.

معرفی سپری

سپری، یک مقطع فولادی است که به حرف T در زبان انگلیسی شباهت دارد و در تولید آن از آلیاژهای مختلف همچون آلومینیوم و فولاد استفاده می‌گردد. این پروفیل مطابق با استانداردهای بی‌المللی تولید و به بازار عرضه می‌گردد بنابراین در آن، طول قائده به اندازه دو برابر ارتفاع است. نکته بسیار مهم آن است که برای تولید سپری، می‌توان از هر دو روش فابریک و نورد سرد استفاده کرد. سپری‌ها را می‌توان بر اساس جنس به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • استیل
  • برنج
  • مس
  • آهن
  • آلومینیوم

از میان این موارد، نوع آهنی و آلومینیومی، متداول‌تر هستند اما هریک از این محصولات ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فردی دارند. ازاین‌رو، پیش از انتخاب و خرید سپری، لازم است تا اطلاعات کاملی در رابطه با کاربرد مورد نظر و محل استفاده از سپری در اختیار داشته باشید تا بر این اساس بتوانید بهترین نوع سپری را انتخاب کنید. به عنوان مثال، سپری آهنی در مقایسه با نوع مسی و آلومینیومی مقاومت فشاری بالاتری دارد اما بسیار سنگین است و با قرارگیری در معرض رطوبت دچار زنگ‌زدگی خواهد شد.

  1. سپری آلومینیومی

یکی از محبوب‎‌ترین انواع سپری بوده و به دلیل مقاومت خوب خود، در بسیاری از موارد قابل استفاده است. هرچند که این نوع از سپری قدرت زیادی ندارد اما وزن آن بسیار سبک است. از دیگر ویژگی‌های این نوع از سپری می‌توان به مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، هادی گرما و الکتریسیته، قیمت مناسب، قابلیت بازیافت و سهولت ماشین‌کاری اشاره کرد.

  1. سپری فولادی

از میان ویژگی‌های سپری‌های فولادی باید به مواردی همچون مقاومت خوب در برابر خوردگی، ضعیف بودن رسانایی الکتریکی و سخت بودن ماشین‌کاری اشاره کرد.

  1. سپری برنج

این نوع از سپری، ظاهری شکیل و زیبا دارد و مقاومت آن در برابر خوردگی، بسیار مطلوب است. همچنین ماشین‌کاری آن بسیار ساده است، استحکام و وزن بالایی دارد و قیمت آن بسیار مناسب است.

بررسی ویژگی‌های سپری

همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، سپری دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی است که سبب شده تا امروزه به یک پروفیل محبوب تبدیل شود. در این بخش از مقاله راهنمای جامع انواع آهن آلات قصد داریم به طور خلاصه، نگاهی به برخی ویژگی‌ها و مزایای این پروفیل داشته باشیم.

  1. تحمل بار بالا

به دلیل شکل ظاهری سطح مقطع که به حرف T شباهت دارد، این محصول از ظرفیت تحمل بار بسیار زیادی برخوردار است و به خوبی قادر است تا بار وارده به سازه را توزیع کند. ازاین‌‌رو، چنانچه اولویت در ساخت سازه، استحکام و مقاومت بالا باشد، این مقطع فولادی، بهترین گزینه به شمار می‌رود.

  1. وزن سبک و استحکام بالا

اگر در پروژه‌های مختلف، قصد دارید استحکام سازه را افزایش و وزن کلی آن را کاهش دهید، بدون شک باید از سپری استفاده کنید.

  1. تنوع بال و تطبیق‌پذیری

از آنجایی که سپری‌ها در انواع و ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند بنابراین امکان استفاده در طیف وسیعی از صنایع را در اختیار مهندسان قرار می‌دهند.

  1. مقاومت بالا در برابر خوردگی

مقاومت سپری در برابر خوردگی به میزان قابل توجهی بالاست که دلیل این امر، استفاده از موادی نظیر استنلس استیل و آلومینیوم در ساختار آن است. به همین دلیل در کاربردهای دریایی می‌توان از سپری استفاده کرد.

  1. قیمت مناسب

در مقایسه با سایر مقاطع فولادی، قیمت سپری بسیار مناسب است و هزینه تولید پایینی دارد. برخورداری از قیمت مناسب و استحکام بالا، سبب شده تا امروزه این مقطع فولادی، طرفداران بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشد.

اگر سری به بازار آهن زده باشید، متوجه خواهید شد که تنوع سپری‌ها نسبتا زیاد است و هریک از این محصولات، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متنوعی هستند. ازاین‌رو، چنانچه در پروژه‌های مختلف به عنوان مهندس سازه در حال فعالیت هستید، به راحتی می‌توانید محصولات مناسب را مطابق با نیاز پروژه انتخاب و خریداری کنید.

آشنایی با کاربردهای سپری

به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که در بخش قبل در راهنمای جامع انواع آهن آلات در مورد آن‌ها صحبت کردیم، می‌دانیم که سپری به یکی از مقاط فولادی محبوب در صنایع مختلف تبدیل شده است. در این بخش، قصد داریم با برخی از کاربردهای رایج سپری آشنا شویم.

انواع سپری موجود در بازار آهن

  1. سقف کاذب باربر

شما می‌توانید از سپری آهنی در سازه‌های ساختمانی در نقش یک عضو باربر استفاده کنید. به این ترتیب، یک سقف بادوام، زیبا و پایدار در اختیار خواهید داشت. دلیل این امر آن است که سپری از مقاومت خمشی و شکل ظاهری بسیار مناسبی برخوردار است. با قرارگیری سپری‌ها در فواصل یکسان و قرار دادن کاشی و سرامیک در این فواصل و استفاده از سیمان و ملات ماسه، یک سقف زیبا و چشم‌نواز در سازه شما ایجاد خواهد شد.

  1. سازه‌های مدرن

در معماری و دنیای مهندسی امروز، سپری یکی از پروفیل‌هایی است که نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. معماران و مهندسین سازه در پروژه‌های خود، می‌توانند از سپری در معماری تیغه‌های نازک و  نمای ساختمان استفاده کنند. دلیل این امر، خطوط صاف و گوشه‌های تیز سپری است که ظاهری زیبا به نمای ساختمان می‎‌بخشند. همچنین به دلیل آنکه سپری‌ها دارای سطحی همسان و صاف هستند، به یک گزینه مناسب برای نماسازی تبدیل شده‌اند. از دیگر دلایل محبوبیت سپری در این حوزه باید به زیبایی مناسب، طول عمر بالا و مقاومت مطلوب در برابر زنگ‌زدگی اشاره کرد.

  1. دکوراسیون و طراحی داخلی

در زیباسازی فضای منازل و طراحی دکوراسیون داخلی نیز به راحتی می‌توان از سپری‌های سایز کوچک به منظور اتصال بین کاشی‌های گرانیتی استفاده کرد. به دلیل ظرافتی که این پروفیل‌ها در مقایسه با پروفیل‌های صنعتی دارند، از این محصولات به طور گسترده در دکوراسیون استفاده می‌شود. بشما کاربران گرامی میتوانید جهت مشاهده استعلام موجود و قیمت سپری به صفحات آهن ملت مراجعه نموده و یا با شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

خرید انواع آهن‌آلات از بازار آهن

بازار آهن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای صنعتی، مکانی است که متخصصان و فعالان در حوزه ساختمانی و آهن‌آلات، می‌توانند انواع مختلف آهن‌آلات را برای استفاده در پروژه‌های خود تهیه نمایند. اما خرید این مواد از بازار آهن امری بسیار مهم است و نیازمند دانش و شناخت صحیحی از انواع آهن‌آلات، خواص، ویژگی‌ها و کاربرد هریک از آن‌ها است. به منظور آنکه بتوانید خرید آهن‌الات مورد نیاز خود را به به بهترین شکل از این بازار انجام دهید روش‌ها و نکات مهمی را در ادامه راهنمای جامع انواع آهن آلات ، در اختیار شما همراهان گرامی قرار می‌دهیم. اما پیش از آن بگذارید نگاهی به مزایای خرید از بازار آهن داشته باشیم.

مزایای خرید آهن از بازار آهن

بازار آهن، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین آهن‌آلات برای صنایع مختلف شناخته می‌شود و مزایای بسیاری را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند. در این بخش، به طور خلاصه در رابطه با برخی از مزایای خرید آهن‌آلات از بازار آهن صحبت می‌کنیم.

بازار آهن معمولاً طیف گسترده‌ای از انواع آهن‌آلات از جمله ورق‌ها، لوله‌ها، میلگردها، و پروفیل‌ها را عرضه می‌کند. این تنوع به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد که محصولات را بر اساس نیازهای پروژه خود انتخاب کنند.

رقابت بین فروشندگان در بازار آهن منجر به ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار می‌شود. این امر به مصرف‌کنندگان و خریداران امکان می‌دهد که محصولات مورد نیاز خود را با قیمت‌های منصفانه‌تری خریداری کنند و هزینه‌های نهایی پروژه را کاهش دهند.

در بازار آهن، امکان بررسی و مقایسه محصولات مختلف وجود دارد بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند بین گزینه‌های مختلف، محصولات مناسب‌تری را بر اساس ویژگی‌های فنی، کیفیت و قیمت انتخاب کنند.

به عنوان آخرین مزیت خرید آهن‌آلات از بازار آهن باید گفت بازارهای آهن به طور عمومی در شهرها و مناطق صنعتی قرار دارند و از نقاط مختلف شهر به راحتی قابل دسترسی هستند. این امر سبب می‌شود خریداران و مصرف‌کنندگان به راحتی به این بازار دسترسی داشته باشند و در زمان و هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل صرفه‌جویی کنند.

نکات مهم در هنگام خرید آهن‌آلات از بازار آهن

حال که با مزایای خرید از این بازار در راهنمای جامع انواع آهن آلات آشنا شدید، به شما نکات و موارد بسیار مهمی را خواهیم گفت که می‌تواند در هنگام خرید انواع آهن‌آلات از این بازارها، کمک شایانی نماید.

  1. تحقیق و بررسی نیازها

پیش از آنکه اقدام به خریداری آهن‌آلات نمایید لازم است که نیازهای پروژه را به دقت بررسی کنید. این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه کوچکترین اشتباه در محاسبات ممکن است باعث اتلاف منابع، هزینه و وقت شود.

  1. انتخاب فروشگاه معتبر

همواره مراکزی را برای خرید آهن‌آلات انتخاب کنید که از کیفیت محصولات عرضه‌شده توسط آن اطمینان داشته باشد. این مراکز، با کارخانجات و واحدهای تولیدی معتبری که محصولات خود را مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌کنند در ارتباط هستند و محصولاتی با کیفیت را به شما ارائه می‎کنند.

  1. بررسی کیفیت محصولات

در زمان خرید، محصولات را از نظر ویژگی‌ها به خوبی بررسی کنید و ابعاد، وزن و سایر ویژگی‌های فیزیکی آن را در نظر داشته باشید.

  1. مقایسه قیمت‌ها

   قیمت محصولاتی که در بازار آهن، توسط فروشندگان مختلف اعلام می‌شود، قیمت رقابتی است و ممکن است در فروشگاه‌های مختلف، متفاوت باشند. بنابراین، پیش از آنکه اقدام به خریداری محصولات مورد نظر خود نمایید، می‌توانید به بررسی قیمت‌ها بپردازید.

  1. مذاکره و تعیین شرایط خرید

در صورت امکان، قبل از خرید، از فروشنده‌ها در رابطه با شرایط خرید صحبت کنید چراکه برخی از این مراکز، شرایط مختلفی را برای ارائه محصولات برای مشتری در نظر می‌گیرند. به این ترتیب، با اطلاع از این موارد می‌توانید شرایط بهتری برای خرید محصولات خود انتخاب کنید. علاوه شرایط پرداخت توصیه می‌کنیم از شرایط تحویل بار و خدمات پس از فروش نیز به خوبی مطلع باشید.

لوکیشن بازار آهن در راهنمای جامع انواع آهن آلات

بازار آهن یکی از مراکز بسیار مهم شناخته می‌شود که در آن، طیف وسیعی از آهن‌آلات از انواع لوله، ورق و میلگرد گرفته تا تیرآهن‌های سایز بزرگ، قابل خریداری هستند. در شهر تهران، در حال حاضر 2 بازار آهن بسیار مطرح به نام بازار آهن شادآباد و بازار آهن مکان وجود دارد که روزانه، معاملات فراوانی در حوزه خرید و فروش آهن‌آلات در آن انجام می‌گیرد.

یکی از سوالات رایج خریداران انواع آهن‌آلات آن است که لوکیشن بازار آهن کجاست. بازار آهن تهران که به نام بازار آهن شادآباد نیز شناخته می‎شود در جنوب غرب تهران و در منطقه شادآباد قرار دارد. این منطقه از نظر جغرافیایی در قسمت جنوب میدان شیر پاستوریزه و بزرگراه فتح قرار دارد. روش‌های مختلفی به منظور دستیابی به این منطقه وجود دارد. برای این منظور می‌توان از ایستگاه مترو آزادی، ایستگاه مترو صادقیه و ایستگاه مترو نعمت‌آباد اقدام به رسیدن به این بازار نمود. علاوه بر این، می‌توان از جاده قدیم کرج، جاده مخصوص کرج و آزادگان با خودروی شخصی برای رسیدن به بازار آهن استفاده کرد.

آهن ملت در بازار آهن کجاست؟

بازار آهن، یکی از مراکز مهم در حوزه تامین آهن‌الات برای صنایع و بخش‌های مختلف به شمار می‌رود. به دلیل مزایای بسیار زیادی همچون تنوع بالای محصولات، ارائه قیمت‌های رقابتی، امکان بررسی و مقایسه محصولات مختلف و سهولت دسترسی، امروزه بسیاری از صنعتگران و مصرف‌کنندگان آهن و فولاد، ترجیح می‌دهند که محصولات مورد نیاز خود را با مراجعه به این بازار تهیه نمایند.

در حال حاضر، شرکت‌های بسیار مختلفی در بازار آهن مشغول به فعالیت هستند. بسیاری از این مجموعه‌ها سابقه درخشانی در این حوزه دارند و با ارائه محصولات مرغوب و با قیمت مناسب، همواره توانسته‌اند تا مورد توجه بسیاری از ارگان‌های دولتی قرار گیرند.

در این بازار، علاوه بر امکان خرید مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، پروفیل نبشی و ناودانی و… امکان خرید ماشین‌آلات و ابزارآلات ساختمانی متنوعی نیز وجود دارد. ازاین‌رو توصیه ما این است که به منظور خرید اقلام مورد نیاز خود حتما سری به بازار آهن بزنید.

مجموعه آهن ملت نیز در حال حاضر، به عنوان یکی از مراکز معتبر عرضه و فروش انواع مقاطع آهنی و فولادی در بازار تهران مشغول به فعالیت است.

مجموعه آهن ملت بیش از 15 سال است که در زمینه خرید و فروش انواع آهن آلات و مقاطع فولادی مشغول به فعالیت است. این مجموعه در حال حاضر طیف وسیعی از خدمات از جمله اعلام قیمت لحظه‌ای انواع مقاطع فولادی، خرید و فروش انواع آهن آلات و ارسال سفارشات را برای مشتریان در سراسر کشور ارائه می‌نماید. ارائه محصولات با کیفیت، تحویل سریع و به موقع و اعلام قیمت کاملا رقابتی، سبب شده تا این مجموعه، به یکی از مراکز معتبر عرضه و فروش انواع آهن‌آلات در کشور تبدیل شود.

این مجموعه معتبر در بازار آهن شاد آباد مشغول به فعالیت است. شما همراهان گرامی، علاوه بر اینکه امکان خرید حضوری مقاطع فولادی از این مجموعه را دارید، می‌توانید به صورت اینترنتی، محصولات مورد نظر خود را سفارش داده و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. به علاوه اینکه با امکان دریافت مشاوره، می‌توانید کلیه راهنمایی‌های لازم از زمان ثبت سفارش تا تحویل بار را از کارشناسان ما در این مجموعه دریافت کنید.

چنانچه قصد خرید آهن‌الات مورد نیاز برای پروژه‌های عظیم عمرانی و سایر پروژه‌های ساختمانی و صنعتی را دارید، کافیست تا به بازار آهن شادآباد مراجعه کنید. مجموعه آهن ملت در آدرس تهران، بازار آهن شادآباد، بلوک 3 شمالی، پلاک 73، آهن ملت قرار دارد و روزانه پذیرای مهندسین، صنعتگران و تولیدکنندگان از سراسر کشور است. شما همراهان گرامی همچنین می‌توانید سفارشات خود را به صورت آنلاین ثبت نموده و در اسرع وقت آن را تحویل بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در  راهنمای جامع انواع آهن آلات کافیست با شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

نحوه خرید انواع آهن آلات از بازار آهن

آهن ملت، این افتخار را دارد که کلیه آهن‌آلات و مقاطع فولادی مورد نیاز صنعتگران و مهندسین سازه را کیفیت بسیار بالا و قیمت کاملا رقابتی عرضه می‌نماید. همین امر سبب شده تا این مجموعه، مورد توجه طیف وسیعی از افراد قرار گیرد. مجموعه آهن ملت در بازار شاد آباد تهران یا بازار آهن واقع شده است. دسترسی به این مجموعه بسیار ساده است و از طریق خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی امکان‌پذیر است. بازار آهن در جنوب غرب استان تهران واقع شده است بنابراین از طریق مترو آزادی، پاسگاه نعمت آباد و مترو صادقیه، امکان دسترسی به آن وجود دارد.

در کنار خرید حضوری آهن آلات، این مجموعه امکان خرید اینترنتی آهن‌آلات را نیز برای مشتریان خود در نظر گرفته است. ازاین‌رو، مصرف‌کنندگان آهن‌آلات با صرف کمترین هزینه و زمان، قادر به سفارش محصولات مورد نظر خود هستند. برای این کار، تنها کافیست تا درخواست خود را به صورت تلفنی با کارشناسان مطرح نموده و پیش از دریافت مشاوره، پیش‌فاکتور خرید خود را دریافت کنید. مطابق با جزییات و توضیحات پیش فاکتور، لازم است تسویه حساب خود را انجام دهید. پس از انجام مراحل کنترل کیفیت، مراحل بارگیری و حمل انجام می‌گیرد و در نهایت برای شما فاکتور رسمی صادر می‌شود.

خدمات آهن ملت در راهنمای جامع انواع آهن آلات

آهن ملت بیش از 10 سال است که در زمینه فروش و عرضه انواع محصولات آهنی و فولادی مشغول به فعالیت است. آنچه سبب موفقیت این مجموعه تا به امروز شده را قطعا باید عرضه محصولات با کیفیت، مرغوب و با قیمت بسیار مناسب دانست. به علاوه اینکه آهن ملت، همواره رضایت و نیاز مشتریان خود را در نظر داشته و با ارائه پشتیبانی و پیگیری‌های لازم، توانسته تا رضایت مشتریان خود را جلب نماید. یکی از امکاناتی که سایت آهن ملت در اختیار مشتریان خود قرار داده، امکان دریافت مشاوره پیش از خرید است. خریداران گرامی به راحتی می‌توانند پس از تماس با شماره 02167103 کلیه راهنمایی‌های لازم از زمان ثبت درخواست خرید یا تحویل بار و صدور فاکتور رسمی را دریافت نمایند.

علاوه بر ارائه مشاوره با کیفیت و جلب اعتماد مشتریان که همواره سرلوحه کار این مجموعه بوده است باید گفت یکی از نقاط قوت اصلی آهن ملت، ارائه قیمت آهن‌آلات به صورت روزانه است. مشتریان پس از تماس با این مجموعه می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن از قیمت روز آهن‌آلات مطلع شده و پس از کسب اطلاعات در رابطه با محصولات، در زمانی کوتاه پیش‌فاکتور دریافت کنند. پس از این مرحله، سفارشات بعد از تائید و صدور فاکتور رسمی، بارگیری شده و به دست مشتری می‌رسند.

به طور خلاصه، برخی از خدماتی که آهن‌ ملت در اختیار خریداران گرامی قرار می‌دهد را می‌توان موارد زیر دانست:

  • دسترسی به نمودار تغییر قیمت
  • امکان مشاهده آخرینقیمت آهن آلات
  • صدور و ارسال پیش فاکتور در کمتر از نیم ساعت
  • امکان برقراری ارتباط با بخش فنی و فروش
  • دسترسی به آخرین اخبار، مقالات علمی و اقتصادی مرتبط با بازار آهن
  • امکان بررسی و آشنایی با جزییات هر یک از محصولات مانند جدول وزن آهن آلات ، برند تولیدکننده، حالت و …
  • ارائه مشاوره پیش از ثبت سفارش
  • سهولت خرید
  • قیمت مناسب و کیفیت بالا

جمع‌بندی

در پایان مقاله راهنمای جامع انواع آهن آلات از سایت آهن ملت به این پرسش که انواع آهن آلات در بازار آهن را چطور خریداری کنیم ؟ پاسخ دادیم. ما در این مقاله به تفصیل رایج‌ترین و کاربردی‌ترین پروفیل‌های بخش صنعتی و ساختمانی از جمله پروفیل، ورق، تیرآهن، میلگرد، لوله، نبشی، ناودانی و سپری را معرفی کردیم. همچنین انواع این محصولات را معرفی کردیم و به طور دقیق و با جزئیات به بررسی ویژگی‌ها و کاربرد این مقاطع در بخش‌های مختلف پرداختیم. باید گفت در دنیای امروز، آهن‌آلات و مقاطع فولادی نقش پر رنگی در صنایع ایفا می‌کنند و در عمل بدون وجود آهن، نمی‌توان اقلام و ابزار ضروری زندگی و صنعت را تولید نمود. در ادامه، به معرفی یکی از مراکز مهم در حوزه تامین آهن‌آلات یعنی بازار آهن شاد آباد پرداختیم. این مجموعه، در جنوب غرب تهران مستقر شده و روزانه پذیرای بسیاری از صنعتگران و مهندسینی است که برای پروژه‌های مختلف، قصد تامین آهن و مقاطع فولادی را دارند. کارشناسان فنی و فروش در آهن ملت به شما کمک می کنند تا با پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 خریدی مقرون به صرفه و بدون ضرر و زیان را تجربه کنید.

مجموعه آهن ملت، با سابقه بیش از 10 سال عرضه و فروش انواع آهن آلات، یکی از مراکز و فروشگاه‌های فعال در این مجموعه است که امکان خرید اینترنتی و حضوری این محصولات را برای مشتریان خود فراهم نموده است. یکی از نقاط قوت این مجموعه، ارائه مشاوره دقیق فنی پیش از فروش است. ازاین‌رو، در صورت تمایل به خرید انواع آهن‌آلات کافیست تا با کارشناسان این مجموعه به شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] ورق فولادی را دارید، لازم است از طریق اطلاعات دقیقی در راهنمای جامع انواع آهن آلات کسب […]

trackback

[…] ورق فولادی را دارید، لازم است از طریق اطلاعات دقیقی در راهنمای جامع انواع آهن آلات کسب […]

Omid

سلام بسیارعالی بود ،مخصوصا بخش جدول آهن آلات براساس وزن قیاس خوب و قابل تصوری برای ما بود 🙏

خسروی

دررابطه با قیمت آهن در سال جدید چه پیش بینی دارید ؟ افزایش قیمت چنددرصدی وجود خواهد داشت؟

سامان

بسیار مجله اینترنتی جالبی درمورد آهن آلات تهیه شده بود ، جامع و بدون ایراد بود. باامکان خوب خرید انلاین

صدیقی

سایت آهن ملت همیشه اخرین قیمت و بروزترین قیمت ها را اعمال میکنه،
و نسبت به برخی بازارها قیمتا معقول تر است

صبوری

سلام بعد از خواندن این مطلب فهمیدم که نبشی بیشتر به کارم میاد به نسبت آهن آلات دیگه ای که تو بازار وجود داره.

محمد

سلام من میخواستم در مورد پروفیل یک مقاله ارائه بدم که مطالب که داخل سایت نوشته بود خیلی بهم کمک کننده بود در این خصوص.

حسینی

سلام.‌ایندمطلب خیلی مفید بود به صورت کامل با کاربرهای سپری آشنا شدم و اطلاعات دقیقی رو کسب کردم.