وبلاگ

بهترین کارخانه تولید کننده میلگرد (معرفی 40 کارخانه برتر ایران)

بهترین کارخانه های تولیدکننده میلگرد

یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی که در حال حاضر در طیف وسیعی از صنایع و البته صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد است. میزان تقاضا و حجم استفاده از میلگرد در صنایع مختلف به ویژه ساختمان‌سازی به قدری زیاد است که سبب شده تا کارخانجات مختلفی در سرتاسر کشور در زمینه تولید آن فعالیت کنند. در این مقاله از سایت آهن ملت قصد داریم بهترین کارخانه تولید کننده میلگرد در کشور را به همراه مشخصات هر یک از آن‌ها به شما معرفی کنیم. در حال حاضر کارخانه‌های متعددی در کشور ما در حوزه تولید و فروش میلگرد مشغول به فعالیت هستند که دلیل این امر همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، بالا بودن حجم استفاده از این محصولات در صنایع مختلف است. در ادامه به بررسی 40 کارخانه می پردازیم و محصولات هریک از آنها را به طور کامل شرح می دهیم. پس اگر مشتری این محصول هستید به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه نموده و در صورت بروز هرگونه سوالی با بخش فروش و فنی آهن ملت تماس حاصل نمایید.

بهترین کارخانه تولید کننده میلگرد ، کارخانه ذوب آهن

از سال ۱۳۴۶ عملیات مرتبط با اجرا و ساخت واحدهای مختلف کارخانه ذوب آهن آغاز شد. در نیمه اول دی ماه ۱۳۵۰ پس از ایجاد کارگاه‌های آگلومراسیون، کک‌سازی و کوره بلند شماره 1، این واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید. در نهایت تولید محصولات فولادی در آن از جمله تیرآهن و میلگرد با ظرفیت چیزی در حدود ۵۵۰ هزار تن، پس از راه‌اندازی بخش فولادسازی و مهندسی نورد در دی ماه ۱۳۵۱ آغاز شد. قیمت میلگرد به صورت روزانه توسط این شرکت تعیین و به مشتریان اعلام می شود.

به منظور دستیابی به ظرفیت تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد در سال، کوره بلند شماره ۲، اجرای کارهای ساختمانی و اجرایی طرح توسعه ذوب آهن و همچنین توسعه واحدهای مختلف این کارخانه از جمله آگلومراسیون، کک‌سازی، فولادسازی و نورد آغاز شد. در نهایت عملیات ساختمانی کمپلکس چدن نیز در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید.

کارخانه عظیم ذوب آهن اصفهان تا به امروز توانسته در سطح داخلی و سطوح بین‌المللی افتخارات بسیار قابل توجهی را کسب نماید. از جمله موفقیت‌های این کارخانه بزرگ آهن و فولاد در کشور می‌توان به دریافت گواهینامه استاندارد تولید با بالاترین سطح کیفی اشاره کرد. از دیگر موفقیت‌های این مجموعه، گواهینامه ایزو 9001 مدیریت کیفیت در زمینه تولیدات شمش و همچنین مطابقت میلگردهای گرید B500B  از شرکت CARES کشور انگلیس هستند.

ظرفیت تولید کارخانه ذوب آهن در حال حاضر 3.600.000 تن تولید مقاطع فولادی و فولاد است. تمامی این محصولات با دارا بودن بالاترین سطح کیفیت و استاندارد علاوه بر داخل کشور، به بازارهای خارجی نیز عرضه می‌شوند. به همین دلیل است که این مجموعه توانسته تا عنوان اولین تولیدکننده برتر میلگرد ایران را از آن خود کند. میلگرد ذوب آهن اصفهان مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ و در انواع دوکی و یکنواخت و به شکل ساده و آجدار تولید می‌گردند.

کارخانه آریان فولاد

کارخانه آریان فولاد یا مجتمع نورد آریان فولاد در شهرستان بوئین زهرا در قم و در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد. هدف این کارخانه در ابتدای راه‌اندازی، تولید مقاطع فولادی همچون تیرآهن، نبشی، میلگرد و ناودانی بود. در حال حاضر این کارخانه یکی از تولیدکنندگان بزرگ مقاطع فولادی در کشور شناخته می‌شود و میلگرد آریان فولاد یکی از محصولات محبوب این برند است که در سایزهای ۱۰ تا ۳۲ تولید می‌شود.

میلگرد ساده کارخانه آریان فولاد به دلیل دارا بودن کیفیت بالا در صنایع مختلفی همچون نفت و گاز، خودروسازی و کشاورزی و میلگرد آجدار این کارخانه، بهترین گزینه برای استفاده در ساختمان‌سازی هستند. میلگرد آریان فولاد به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته تولید و مواد اولیه با کیفیت و مرغوب، کیفیت بسیار بالایی دارند و کاملا مطابق با استانداردهای بین‌المللی و ملی هستند.

کارخانه شاهین بناب

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که در حوزه آهن و فولاد فعالیت کند اما نام کارخانه شاهین بناب به گوش او نرسیده باشد. این کارخانه عظیم در شهرستان بناب در سال ۱۳۸۱ تاسیس و در سال ۱۳۸۳ بهره‌برداری شد. کارخانه شاهین بناب ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن مقاطع فولادی در سال را دارد و یکی از محصولات معروف این کارخانه، میلگرد شاهین بناب آجدار است که با علامت اختصاری BS CT تولید و عرضه می‌گردد.

محصولات تولیدشده توسط کارخانه شاهین بناب در گریدهای A2، A3 و A4 و مطابق با استاندارد جهانی تولید می‌شوند. همچنین سایز میلگردهایی که توسط این کارخانه تولید می‌شوند بین ۸ تا ۳۲ است. ظرفیت اسمی کارخانه شاهین بناب در بخش نورد گرم مقاطع فولادی و ذوب و ریخته‌گری در حال حاضر سالانه به ترتیب یک ميليون و 950 هزار و  450 هزار تن است. این مجموعه با چنین ظرفیت تولید توانسته در میان کل تولیدکنندگان فولاد کشور، رتبه چهارم و در بخش خصوصی رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

کارخانه ظفر بناب

در سال ۱۳۸۶ مجتمع فولاد ظفر بناب با ظرفیت تولید 200.000 تن مقاطع فولادی راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۹۰ به منظور دستیابی به ظرفیت تولید اسمی 300.000 تن، فاز دم توسعه این کارخانه احداث شد. پس از آن این کارخانه فعالیت خود را با نام تجاری فولاد ظفر نوین گستر در عرصه فولاد کشور ادامه داد.

فاز سوم این مجتمع با هدف تولید ناودانی، تیرآهن و نبشی در سال ۱۳۹۵ احداث شد اما بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت. کارخانه ظفر بناب از زمان آغاز فعالیت خود تا به امروز توانسته تا افتخارات بسیار زیادی را کسب نماید که یکی از مهمترین آن‌ها این است که توانست تا در روز صنعت و معدن، عنوان واحد نمونه تحقیق و توسعه استان آذربایجان شرقی را از آن خود کند.

در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه کارخانه فولاد ظفر بناب در زمینه تولید ناودانی، میلگرد، تیرآهن و نبشی ۴۰۰ هزار تن است. آنچه این کارخانه را به یکی از کارخانه‌های برتر تولید میلگرد در کشور تبدیل کرده است را باید تولید مقاطع فولادی مطابق با اصول و استاندارد جهانی و ملی دانست.

دسترسی به شاهراه ترانزیتی منطقه، فاصله نزدیک به گمرک‌‌های مرزی غرب کشور و همجواری با نیروگاه حرارتی سهند بناب از جمله ویژگی‌های برجسته این مجتمع تولیدی هستند. چنین ویژگی‌هایی سبب شده تا در لیست اسامی ۲۵ تولیدکننده برتر میلگرد در کشور ایران، نام میلگرد ظفر بناب به چشم بخورد.

کارخانه کویر کاشان

یکی از آرماتورهای پرفروش که در بازار ایران موجود است، میلگرد کویر کاشان نام دارد. این میلگردها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و توسط شرکت فولاد کویر که در شهرستان کاشان مستقر شده است تولید و به بازار عرضه می‌گردند. شرکت فولاد کویر یکی از تولیدکنندگان مطرح و بزرگ مقطع فولادی در کشور است که محصولات خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با کیفیت ساخت بالا تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

میلگرد کویر کاشان در انواع آجدار و ساده و در سایزهای ۱۰ تا ۳۲ تولید و به فروش می‌رسند. از میلگردهای ساده این مجموعه در صنایع کشاورزی، نفت و گاز و خودروسازی و از میلگرد آجدار کویر کاشان در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

مجتمع کاوه تیکمه داش

در سال ۱۳۸۷ و در شهرک صنعتی فولاد تیکمه داش، صنایع فولاد کاوه تیکمه داش به منظور اشتغال‌زایی برای افراد بومی منطقه و با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن تاسیس شد. این مجموعه در حال حاضر با تولید و عرضه محصولات با کیفیت توانسته تا به یکی از تولیدکنندگان برتر میلگرد در ایران تبدیل شده و میلگردهای تولیدی خود را با نام اختصاری SFK steel به بازار عرضه نماید.

یکی از انواع میلگردهای محبوب و با کیفیت که در بازار موجود است، میلگرد کاوه تیکمه داش است که می‌توانید آن را در سایزهای ۸ و ۳۲ در انواع ساده و آجدار در بازار پیدا کنید. در حال حاضر این واحد تولیدی درصدد است تا ظرفیت تولید سالانه خود را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهد و امکان تولید طیف وسیعی از محصولات فولادی نظیر پروفیل، لوله‌های صنعتی، ورق استیل و مقاطع آلیاژی را به مجموعه خود اضافه کند.

کارخانه بافق یزد

در سال ۱۳۹۰ شرکت میلگرد بافق یزد آماده بهره‌برداری شد اما این مجموعه با ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار تن مقاطع فولادی به صورت سالانه در سال ۱۳۹۴ تاسیس گردید. میلگردهای عرضه‌شده توسط این کارخانه در سایز 8، ۱۰ و ۱۴ به ترتیب ۲، ۳ و 4 شاخه در گرید A3 تولید می‌گردند.

مجتمع فولاد آناهیتا گیلان

در لیست برترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور، نام شرکت فولاد آناهیتا گیلان نیز به چشم می‌خورد. این مجموعه فعالیت خود را در اواخر سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۲۰۹۰۸ متر مربع و به دنبال انتقال سهام و تغییر کاربری در حوزه تولید میلگردهای ساختمانی در سایز ۸ تا ۳۲ آغاز کرد.

تولید آزمایشی این واحد صنعتی با ظرفیت تولید سالانه ۳۲۰ هزار تن میلگرد در اواخر سال ۱۳۹۲ آغاز گردید. محصولاتی که توسط این کارخانه تولید و به بازار عرضه می‌شوند به دو گروه میلگرد عمده و پرمصرف در بازار کشور به نام A2 و A3  تقسیم می‌شوند.

نامگذاری میلگردها به صورت گرید A2 و A3، از استاندارد GOST 5781 روسیه برگرفته شده اما از نظر استاندارد ملی 3132 ایران یک شیوه منسوخ به شمار می‌رود. در حال حاضر نامی که می‌توان به عنوان معادل نام این میلگردها استفاده کرد، به ترتیب آج ۳۴۰ و آج ۴۰۰ هستند.

از نظر مشخصات هندسی، خواص مکانیکی و همچنین مشخصات فیزیکی نظیر قطر اسمی و در نهایت ترکیب شیمیایی، میلگرد آناهیتا گیلان از هر نظر مطابق با استانداردهای ملی است. پس از مرحله تولید، این محصولات به سمت واحد کنترل کیفی هدایت می‌شوند و پس از آنکه کیفیت آن‌ها مورد تایید قرار گرفت، بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌گردند.

کارخانه های تولید کننده انواع میلگرد در ایران

کارخانه فولاد راد همدان

یکی از کارخانه‌های برتر تولیدکننده میلگرد در کشور مجتمع فولاد راد همدان است. این مجموعه از زمان آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۹۰ با ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن توان توانسته تا بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی به آهن را تامین نماید. دو نوع میلگرد پرفروش که توسط این کارخانه تولید و به بازار عرضه می‌گردند شامل میلگرد ساده و میلگرد آجدار هستند.

باید گفت میلگرد راد همدان به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مدرن در خط تولید توانسته تا به یکی از برندهای مطرح در بازار تبدیل شود. همچنین این مجموعه توانسته تا در مدت زمان فعالیت خود افتخارات قابل توجهی را کسب نماید که از میان آن‌ها باید به دریافت استاندارد SNSO و BS 4449 بریتانیا اشاره کرد.

بر روی محصولات تولیدی این کارخانه، علامت اختصاری RAD به راحتی قابل مشاهده است. بنابراین می‌توانید محصولات تولیدشده توسط کارخانه راد همدان را به راحتی از تولیدات سایر کارخانه‌ها تشخیص دهید.

شما کاربان گرامی میتوانید جهت دریافت مشخصات فنی انواع میگرد، مقاله ” جدول وزن میلگرد ” را مطالعه نموده و در صورت بروز هرگونه شوالی با شماره 02167103 در تماس باشید.

مجتمع سیرجان حدید جنوب

در سال ۱۳۸۹ مجتمع سیرجان حدید جنوب، فعالیت خود را در شهر سیرجان آغاز نمود در حال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه به ۲۵۰ هزار تن در سال رسیده است. محصولاتی که توسط این کارخانه تولید و به بازار عرضه می‌گردند شامل میلگرد در سایزهای ۸ الی ۴۰ میلی‌متر و در انواع  A2 و A3 هستند. همچنین کلافی که در این مجتمع تولید می‌گردد با گریدهای A1، A2 و A3 مطابق با استانداردهای RST34, B72, SAE J403, DIN10016 ASTM A510, DIN 17145 JIS G3503  هستند. یکی از آرماتورهای معروف که در بازار آهن کشورمان موجود است میلگرد جهان فولاد سیرجان نام دارد که تعیین قیمت آن مطابق با فاکتورهایی نظیر نوسانات بازار، آنالیز و سایزبندی انجام می‌شود.

کارخانه نورد گرم سمنان

رتبه یازدهم مشهورترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد به مجتمع نورد گرم سمنان اختصاص دارد. این مجتمع فعالیت خود را در کیلومتر ۷ جاده سمنان به دامغان و در  سال ۱۳۹۹ آغاز نمود فعالیت این مجموعه با هدف تولید انواع میلگردهای آجدار و ساده شروع شد و در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه میلگرد نورد گرم سمنان ۲۳۰ هزار تن است از جمله میلگردهای پرفروشی که در این کارخانه تولید می‌گردند میلگردهای آجدار و ساده هستند میلگرد آجدار فولاد سمنان به صورت شاخه‌ای با کیفیت A3 و در سایزهای ۸ تا ۲۵ و میلگردهای ساده این کارخانه به صورت شاخه‌ای و در سایز ۸ تا ۲۵ تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

مجتمع فولاد سپهر ایرانیان

این واحد صنعتی در سال ۱۳۸۹ و با هدف تولید و عرضه میلگرد ساده و آجدار راه‌اندازی شد. از نظر جغرافیایی کارخانه فولاد سپهر ایرانیان در منطقه شهرک زوارهT اتوبان تهران ساوه و سه‌راه آدران قرار گرفته است و به دلیل آنکه محصولات خود را با کیفیت بالا تولید و به بازار عرضه نموده، موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ملی نیز شده است.

یکی از مزایای مهم این مجتمع فولادی در مقایسه با سایر واحدهای تولیدی را باید تنوع بالای محصولات این مجموعه دانست. به همین دلیل است که تولیدات این کارخانه توانسته تا پاسخگوی نیاز بخش قابل توجهی از کاربران باشد. به علاوه اینکه بسته‌بندی‌های استاندارد و یکسان محصولات تولیدی این کارخانه نیز سبب تمایز این برند از سایر برندهای بازار شده است.

اگر سری به بازار آهن زده باشید مشاهده می‌کنید که میلگرد سپهر ایرانیان در شاخه‌های ۶ یا ۱۲ متری و در سایزهای ۸ تا ۳۲ با علامت اختصاری FSI عرضه شده است. در حال حاضر این کارخانه دارای ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن و مجهز به یک آزمایشگاه کنترل کیفی است. محصولات این کارخانه مطابق با استانداردهای بین‌المللی 4147 و DIN488 تولید می‌گردند که این امر توانسته تا نقش تاثیرگذاری بر قیمت‌گذاری محصولات داشته باشد.

کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان

در سال ۱۳۸۸ مجتمع خرمدشت تاکستان در شهرک صنعتی تاکستان با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن تاسیس گردید. از جمله محصولات بسیار مهمی که توسط این مجتمع تولید و به بازار عرضه می‌شود، میلگرد آجدار به صورت شاخه‌ای و کلاف است که برای تولید آن از مواد اولیه کم‌کربن و آلیاژ کم استفاده می‌شود.

میلگرد  A2مجتمع خرمدشت تاکستان در طول ۱۲ متر و در سایزهای ۸ تا ۲۸ تولید شده و در دسترس است. استحکام کششی و تنش تسلیم به ترتیب 500 و 340  نیوتن بر میلی‌متر مربع از جمله مشخصات میلگرد خرمدشت به شمار می‌رود. این مجموعه از زمان راه‌اندازی خود توانسته تا افتخارات بسیار زیادی را کسب نماید که از جمله مهمترین آن‌ها باید به کسب رتبه اول صادرات شهرستان تاکستان در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد.

کارخانه فولاد کیان کاشان

کارخانه کیان کاشان از ابتدای سال ۸۰ تا به امروز فعالیت خود را در عرصه تولید مقاطع فولادی ادامه داده است. این مجموعه صنعتی در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان تاسیس و به بهره‌برداری رسید. کارخانه فولاد کیان کاشان

میلگردهای خود را در گریدهای A2 و A3 با میزان کربن به ترتیب ۱۹ و ۲۷ درصد تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

نکته قابل توجه آن است که هر یک از این میلگردها، کاربردهای خاصی دارند. به علاوه اینکه از آنجایی که میلگرد کیان کاشان از مقاومت خوبی برخوردار است امکان جوشکاری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. چنانچه قصد خرید این میلگرد را دارید می‌توانید برای تشخیص اصالت میلگرد به علامت اختصاری آن یعنی KIANHT  توجه کنید.

مجتمع فولاد سیادن ابهر

در 7 کیلومتری جاده تاکستان (زنجان)، کارخانه سیادن ابهر فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ و با ظرفیت تولید ۲۸۸ هزار تن در سال آغاز نمود. یکی از نکات قابل توجه در رابطه با این مجتمع دارا بودن خط نورد است که سبب شده تا این کارخانه بتواند انواع میلگرد را در گریدهای A2 و A3 و مطابق با استانداردهای ملی و جهانی تولید نماید. میلگرد سیادن ابهر به صورت شاخه‌ای، در سایزبندی ۸ تا ۳۲ و از نوع آجدار تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مجتمع فولاد شاهرود

در سال ۱۳۸۰ و در ۱۲ کیلومتری شهرستان شاهرود، مجتمع فولاد شاهرود تاسیس و به بهره‌برداری رسید. این مجموعه در ۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ و تحت شماره ۱۲۹۱ در اداره ثبت اسناد و املاک شاهرود ثبت گردید. در حال حاضر ظرفیت تولیدی این مجتمع فولادی سالانه ۲۰۰ هزار تن است. میلگرد شاهرود یکی از محصولات پرفروش بازار است که با توجه به محیط و کاربرد آن، امکان خریداری در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متر را دارد.

میلگرد A2 شاهرود، با مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر و به شکل مارپیچی تولید شده است. در مقابل میلگرد A3 شاهرود دارای میزان تنش برابر ۴ کیلوگرم بر سانتی‌متر و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم است.

مجتمع ذوب آهن اردبیل

در ادامه معرفی مشهورترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در کشور به نام مجتمع فولاد ذوب آهن اردبیل می‌رسیم. این مجتمع در شهرستان اردبیل و در سال ۱۳۸۴ تاسیس و بهره‌برداری شد. در حال حاضر این مجتمع صنعتی دارای ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن مقاطع فولادی در سال است. از جمله محصولات پرفروشی که توسط این کارخانه تولید می‌شود، میلگردهای آجدار و ساده هستند اما انواع نبشی و تسمه را نیز تولید و به بازار عرضه می‌کند.

میلگردهای آجدار مجتمع ذوب آهن اردبیل در گریدهای A2 و A3 و در سایزهای ۸ تا ۱۰ میلی‌متر در دسترس هستند. این محصولات با سایز ۱۸ تا ۳۲ به صورت تک شاخه، سایز 12، 14 و 16 به صورت دوشاخه و سایز 8 و 10 به صورت چهار شاخه تولید می‌گردند.

مجتمع بردسیر کرمان

شرکت صنایع فولاد کرمان یا مجتمع بردسیر کرمان در مجاورت شهرستان بردسیر و در سال ۱۳۶۹ احداث گردید. این مجموعه با بیش از ۲۵ سال فعالیت در عرصه تولید مقاطع فولادی توانسته تا در عرصه ملی و منطقه‌ای به عنوان یکی از تکمیل‌کنندگان زنجیره تولید در کشور شناخته شود.

در سال ۱۳۸۰ کارخانه نورد گرم مجتمع فولاد کرمان فعالیت خود را با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن در سال آغاز کرد و در حال حاضر در حال ادامه فعالیت خود با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن است. در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ نیز از فاز دوم این کارخانه با ظرفیت ۴۲۰ هزار تن بهره‌برداری شد.

این مجتمع صنعتی برای تولید میلگرد بردسیر کرمان، از روش ترمکس استفاده و محصولات خود را در گردهای A2 و A3 و در سایز ۸ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌نماید.

کارخانه آذر فولاد امین

استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز کارخانه‌های صنعتی بسیار بزرگی را در دل خود جای داده است که کارخانه فولاد آذر امین نیز یکی از این واحدهای صنعتی است. میلگردهای آجدار که در این واحد صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند در سایز‌های ۸ تا ۲۳ میلی‌متر در دسترس هستند. میلگردهایA2  و A3  این مجتمع نیز نیز به ترتیب در سایزهای 8 تا 10 و 12 تا 32 تولید می‌شوند.

در اداره کل مالکیت صنعتی، مجتمع آذر فولاد امین با علامت و نام تجاری AFA  STEEL (Azar Foolad Amin Steel)  ثبت گردیده است. یکی از مرغوب‌ترین و پرفروش‌ترین آرماتورهای بازار فولاد، میلگرد آذر فولاد امین است.

مجتمع کیان فولاد ابهر

در شهرستان ابهر زنجان و در سال ۱۳۹۴ مجتمع کیان فولاد ابهر تاسیس و به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۲۰۰ هزار تن است. میلگرد کیان ابهر که توسط این مجتمع تولید شده است، به دلیل ویژگی‌هایی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. در مقابل استفاده از این میلگردها برای سازه‌هایی که دچار تغییر شکل می‌شوند توصیه نمی‌گردد.

کارخانه هشترود

مجتمع فولاد هشترود یکی از واحدهای صنعتی است که در شهرک صنعتی در استان آذربایجان شرقی مستقر شده است و ظرفیت تولید آن سالانه ۲۵۰ هزار تن میلگرد است. میلگردهایی که در این کارخانه تولید می‌گردند دارای جنس فولاد ساده کربنی و در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر هستند.

تولید این محصولات مطابق با آنالیزهای A2، A3، A4 انجام می‌گیرد. یکی از روش‌هایی که برای شناسایی و تشخیص میلگردهای این کارخانه از سایر محصولات در اختیار دارید، علامت اختصاری این مجموعه است که به شکلFSDCT  بر روی میلگرد حک شده است. میلگرد هشترود گرید A2 به دلیل مشخصات و ویژگی‌های قابل توجه خود، بهترین گزینه برای استفاده در عملیات عمرانی به شمار می‌رود.

کارخانه حسن رود (گیلان)

در سال ۱۳۸۳ و در شهرک صنعتی بندر انزلی که در مجاورت شهر رشت قرار گرفته است، شرکت نورد فولاد گیلان افتتاح گردید. جالب است بدانید که محصولاتی که توسط این مجتمع تولید می‌گردند، با نام میلگرد حسن رود معامله می‌شوند. همچنین ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۲۰۰ هزار تن است.

در دو آنالیز A2 و A3، میلگردهای کارخانه حسن رود گیلان تولید می‌گردند. یکی از مزایای محصولاتی که توسط این مجتمع تولید می‌شوند، تطابق با استانداردهای جهانی است. همچنین این محصولات به دلیل دارا بودن کیفیت بالا، گزینه بسیار مناسبی در ساخت و سازهای صنعتی و ساختمانی و همچنین مقاوم‌سازی بتن به شمار می‌روند.

مجتمع پرشین فولاد

در سال ۱۳۶۵ کارخانه پرشین فولاد در تاکستان تاسیس و بهره‌برداری شد. در ابتدا هدف از تاسیس این کارخانه تولید انواع میلگردهای ساختمانی بود و امروزه میلگرد پرشین توسط کارخانه پرشین فولاد در انواع ساده و آجدار تولید و به بازار عرضه می‌گردند. با توجه به رشد چشمگیری که این مجموعه در طی سالیان اخیر در عرصه تولید مقاطع فولادی داشته است می‌توان گفت توانسته تا بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی به مقاطع فولادی را تامین نماید و در حوزه خلیج فارس نیز قادر به فعالیت در بازارهای بین‌المللی باشد.

کارخانه میانه (فولاد آذربایجان)

کارخانه فولاد آذربایجان در شمال غرب کشور، فعالیت خود را در زمینه تولید انواع میلگرد و در سال ۱۳۷۹ آغاز نمود. این مجموعه در حال حاضر یکی از کارخانه‌های مجهز و بزرگ در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.‌ کارخانه فولاد میانه در بزرگترین شهر استان آذربایجان شرقی و در جنوب شرق استان مستقر شده است.

مجاورت این کارخانه با راه آهن سراسری و جاده اختصاصی که به مسیر ترانزیت بین‌المللی متصل است را باید از ویژگی‌های بارز این کارخانه دانست. میلگرد میانه به دلیل کیفیت بالایی که دارد توانسته تا در بازار آهن‌آلات کشور به جایگاه قابل توجهی دست پیدا کند و تبدیل به یکی از محصولات محبوب و پرفروش بازار شود.

آنچه سبب شده تا محصولات این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند دارا بودن گواهینامه‌‌های استاندارد بین‌‌المللی ISO 9001 – ISO 14001 -ISO 18001 است. به همین دلیل این کارخانه توانسته تا به یکی از صادرکنندگان بزرگ میلگرد در کشور تبدیل شود.

به جرات می‌توان گفت حضور نام کارخانه فولاد میانه در لیست تولیدکنندگان برتر میلگرد در کشور امری بسیار قابل توجه است چرا که این کارخانه توانسته تا در راستای افزایش کیفیت محصولات خود از مدل ارزیابی کیفیتINQA  بهره بگیرد و سبب تمایز محصولات خود در مقایسه با سایر محصولات تولیدی در کشور شود.

میلگرد آجدار این کارخانه در گریدهای A2 و A3 مطابق با استاندارد DIN 488 و در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متر و میلگردهای ساده کارخانه فولاد آذربایجان بر اساس استاندارد DIN 1013 و در سایزهای ۱۴ الی ۵۰ میلی‌متر تولید می‌گردند.

مجتمع فولاد نیک صدرا طوس

در سال ۱۳۹۰ و در ۲۲ کیلومتری شهر مشهد، مجتمع فولاد نیک صدرا طوس با ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن افتتاح گردید. میلگردهای مجتمع نیکصدرا طوس به دو صورت کلاف و شاخه‌ای از جنس فولاد ساده کربنی یا کم آلیاژی و در سایزهای ۱۲ تا ۳۲ میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌گردند.

کارخانه تولید کننده میلگرد در ایران

کارخانه هیربد زرندیه

مجتمع فولاد هیربد زرندیه در عرصه تولید مقاطع فولادی فعالیت می‌کند و فعالیت خود را در شهر ساوه و از سال ۱۳۸۸ آغاز نموده است. این کارخانه صنعتی با ظرفیت تولید سالانه بیش از 2.5 میلیون تن توانسته تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به مقاطع فولادی، در عرصه بین‌المللی نیز اقدام به صادرات محصولات خود نماید.

در این کارخانه انواع میلگردهای نوع A2 و A3، ساده و آجدار در تنوع سایز بین ۸ تا ۳۶ میلی‌متر و مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ تولید می‌شوند.

میلگرد هیربد زرندیه به صورت تک شاخه، دوشاخه و چهار شاخه در دسترس است.

مجتمع فولاد روهینا دزفول

در سال ۱۳۸۹ مجتمع فولاد روهینا جنوب، در استان خوزستان، شهرستان دزفول و با هدف تولید میلگرد، در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار افتتاح گردید.

میلگرد روهینا در اشکال ساده و آجدار و در انواع  A3، A2،A1  و A4 تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این کارخانه با بهره‌گیری از دانش و توان متخصصین داخلی و همچنین دانش نوین دنیا، انواع میلگردهای جناقی، آج دوکی، مرکب و یکنواخت و همچنین کلاف را به ترتیب در سایزهای ۸ تا ۴۰ و 5 الی ۱۶ میلی‌متر تولید می‌کند.

محصولاتی که توسط این کارخانه تولید می‌شوند مطابق با استانداردهای ملی ایران ۳۱۳۲،ASTM A615  آمریکا و BS 4449 انگلستان هستند و علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز عرضه می‌شوند. آنچه سبب تمایز میلگرد روهینا از محصولات سایر برندها شده را باید وزن سبک، استاندارد بودن و استحکام بالای آن‌ها دانست به همین دلیل است که این محصولات گزینه بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شوند.

کارخانه جهان فولاد غرب

کمتر کسی است که در بازار آهن فعالیت می‌کند و نام مجتمع جهان فولاد غرب کرمانشاه را نشنیده باشد. این مجتمع صنعتی در ۳۵ کیلومتری جاده هرسین، در سال ۱۳۸۴ و در کرمانشاه تاسیس و به بهره‌برداری رسید. تولید میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی از اهداف تاسیس این کارخانه بود .میلگرد جهان فولاد غرب از نوع آجدار بوده که این میلگردها در سایزهای ۸ تا ۳۲ و به دو شکل جناقی و مرکب تولید شده و روانه بازار می‌گردند.

مجتمع فولاد امیرکبیر خزر

یکی از تولیدکنندگان بزرگ میلگرد در کشور را باید کارخانه فولاد امیرکبیر خزر دانست در سال ۱۳۸۳ این کارخانه در استان گیلان شهر رشت تاسیس شد اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۷۵۰ هزار تن است و میلگردهای آجدار این مجموعه با گریدهای A2، A3 و A4 و در سایزهای ۸ تا ۴۰ تولید می‌شوند.

نکته مهم آن است که بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی این کارخانه در بازارهای خارجی یعنی کشورهای چین، عراق، ترکیه و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی عرضه می‌شوند. کارخانه فولاد امیرکبیر خزر در مدت زمان فعالیت خود توانسته تا افتخارات و جوایز بسیار متعددی را دریافت نماید که از مهمترین آن‌ها می‌توان به دریافت عنوان واحد صنعتی نمونه کشوری و واحد صنعتی برتر در بخش تولید در سال 1398 و ۱۳۹۹اشاره کرد.

مجتمع فولاد جهان فولاد سیرجان

جالب است بدانید که شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان در ابتدا شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان را به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران تاسیس کرد. این مجموعه به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت‌های وابسته، صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت‌‌های تابعه تعلق دارد که این امر، با تغییراتی در سهامداران انجام گرفت.

در دستور کار این کار این شرکت، احداث ۷ کارخانه شامل 2 کارخانه ذوب و ریخته‌گری، 2 کارخانه احیا و 3 کارخانه نورد و فولاد آلیاژی با ظرفیت به ترتیب 2 میلیون تن شمش فولادی در سال، 2 میلیون تن آهن اسفنجی و 2 میلیون تن محصولات نوردی و آلیاژی قرار دارد.

از جمله محصولاتی که توسط این کارخانه تولید و به بازار عرضه می‌گردند می‌توان به بیلت، آهن اسفنجی و بریکت سرد اشاره کرد. همچنین انواع میلگرد در سایزهای ۸ تا ۳۲ توسط این کارخانه تولید می‌گردند. میلگرد جهان فولاد سیرجان در سه گروه آجدار جناقی یا آج ۴۰۰، آجدار مارپیچ یا آج ۳۴۰ و ساده س ۲۴۰ دسته‌بندی می‌شوند. این واحد صنعتی عظیم قادر است تا به منظور بهبود خواص مکانیکی میلگرد، از روش ترمکس برای تولید میلگردهای آجدار جناقی استفاده کند.

کارخانه فایکو (البرز ایرانیان)

شرکت فولاد البرز ایرانیان در ۱۵ کیلومتری شهرستان نکا شهر ساری در سال ۱۳۹۳ با نام تجاری فایکو راه‌اندازی شد. هدف از تاسیس این مجتمع فولادی، تولید انواع میلگرد مطابق با انواع استاندارد ملی INSO3132 و استانداردهای بین‌المللی ASTM A615، A615M،DIN488 وJISG3112  بود.

برای تعیین قیمت میلگرد فایکو لازم است تا عوامل مختلفی نظیر وزن و ابعاد میلگرد و نوسانات ارز و بازار در نظر گرفته شود. سایز میلگرد آجدار فایکو بین ۸ تا ۳۲ میلی‌متر متغیر است و در ترکیبات شیمیایی آن می‌توان ۲۲/۰ کربن، ۳۵/۰ سیلیسیم، ۰۵۰/۰ گوگرد، ۰۵۰/۰ فسفر و ۶۰/۰-۹۰/۰ منگنز را یافت.

مجتمع درپاد تبریز

در سال ۱۳۸۰ در آذرشهر تبریز، گروه صنعتی در شاهین تبریز افتتاح گردید. ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۱۵ هزار تن است و به جرات باید گفت با کیفیت‌ترین میلگردهایی که در بازار آهن موجود است از تولیدات این کارخانه به شمار می‌روند. میلگرد درپاد تبریز در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 و با استانداردهای A2 و A3 در دسترس است.

مجتمع فولاد ارگ تبریز

بهره‌برداری از مجتمع فولاد ارگ تبریز که در شهر تبریز قرار دارد، در سال ۱۳۸۶ انجام گرفت. تولید میلگرد A3 در سایزهای 12 تا 25 به صورت شاخه‌ای از جمله اولین فعالیت‌های این کارخانه به شمار می‌رفتو میلگرد آجدار تولیدشده توسط این مجتمع با گرید A3 به ترتیب دارای تنش جاری و تنش گسیختگی 400 و ۶۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است و شکل جناقی دارد.

کارخانه قائم

احداث مجموعه فولاد قائم رازی در شهرستان شهرضا، استان اصفهان در سال ۱۳۷8 انجام ‌شد. تولید میلگردهای این کارخانه در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متر و مطابق با استاندارد A3 کشور روسیه انجام می‌شود. برای تولید میلگرد قائم رازی از عملیات نورد گرم استفاده می‌شود و این محصولات به دلیل کیفیت بالایی که دارند، به منظور تقویت مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

احداث و راه‌اندازی اولیه این کارخانه در دو فاز انجام گرفت که فاز اول در سال ۱۳۹۰ با ظرفیت ۵۰ هزار تن، شامل خط تولید نورد سرد و فاز دوم آن در سال ۱۳۹۵ شامل خط تولید نورد گرم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 مجتمع فولاد صبا فولاد زاگرس

فعالیت شرکت فولاد زاگرس در شهرستان بروجن، شهرک صنعتی سفیددشت و در سال ۱۳۹۳ آغاز گردید. ظرفیت تولید سالانه این مجتمع در آغاز ۴۲۰ هزار تن بود. در ابتدا فعالیت این مجتمع صنعتی در فازهای نورد مقاطع فولادی و فولادسازی آغاز گردید. در حقیقت هدف اصلی این مجموعه حمایت از تولید داخلی و افزایش میزان حمایت از این تولیدات بود. با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی، قیمت میلگرد زاگرس تعیین می‌گردد.

مجتمع فولاد البرز غرب

در سال ۱۳۸۷ در شهرستان ابهر، استان زنجان مجتمع فولاد البرز غرب افتتاح گردید. از همان ابتدای راه‌اندازی، یکی از اصلی‌ترین اهداف این کارخانه تولید میلگردهای آجدار A2 و A3 در سایز‌های ۱۰ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۲۵ میلی‌متر بود.

نکته قابل توجه آن است که به منظور استفاده در مصارف صنعتی و ساختمانی، این کارخانه قادر است تا سالانه ۳۵۰ هزار تن میلگرد را تولید نماید. از دیگر فعالیت‌های این مجتمع علاوه بر تولید میلگرد البرز غرب، باید به تولید انواع نبشی بال مساوی در ابعاد مختلف اشاره کرد.

کارخانه میلگرد قزوین

یکی از شرکت‌های بزرگی که در کشور ما در زمینه تولید انواع میلگردهای فولادی مشغول فعالیت است، کارخانه فولاد قزوین است. این مجموعه در تاکستان قزوین و در سال ۱۳۸۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. میلگردهای این کارخانه مطابق با استاندارد روسی تولید و به بازار عرضه می‌گردند. در مقایسه با میلگرد A3، میلگرد A2  از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است و به خانواده محصولات نیمه سخت تعلق دارد. میلگردهایی که توسط کارخانه قزوین تولید و به بازار عرضه می‌شوند از سایز ۸ تا ۲۰ میلی‌متر در دسترس هستند.

مجتمع فولاد خراسان

یکی دیگر از تولیدکنندگان مطرح و بزرگی که در کشور ما فعالیت می‌کند، مجتمع فولاد خراسان نام دارد. قطعاً اگر فعالیت شما به نوعی با بازار آهن مرتبط باشد نام میلگرد نیشابور را شنیده‌اید. در حقیقت تولیدکننده میلگرد نیشابور همان کارخانه فولاد خراسان است که دلیل نامگذاری آن، قرارگیری کارخانه در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر نیشابور است.

میلگردهایی که توسط این مجتمع صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در دسته میلگردهای پرمصرف قرار می‌گیرند. از جمله محصولاتی که توسط کارخانه فولاد خراسان تولید می‌شوند باید به آهن اسفنجی، شمش فولادی، انواع میلگرد و بریکت اشاره کرد. به همین دلیل است که در عرصه تولید فولاد خام نیز این مجتمع توانسته به یکی از پیشتازان این حوزه تبدیل شود. در حال حاضر مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 3132، سه نوع میلگرد آجدار مارپیچ، آجدار جناقی و میلگرد ساده توسط این کارخانه تولید می‌شوند.

جالب است بدانید که از روش عملیات حرارتی کوئنچ، تمپر یا ترمکس برای تولید میلگرد آجدار جناقی این مجتمع استفاده می‌شود. نکته قابل توجه آن است که استفاده از این عملیات حرارتی می‌تواند به شکل قابل توجهی سبب بهبود خواص مکانیکی میلگرد شود.

مجتمع فولاد خوزستان

یکی از شرکت‌های فولادسازی ایرانی که در کلانشهر اهواز قرار گرفته است کارخانه فولاد خوزستان است. پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، این کارخانه به عنوان دومین تولیدکننده فولاد خام در کشور شناخته می‌شود. این مجتمع صنعتی در مجاورت شهر اهواز، با وسعت 8.3 کیلومتر مربع راه‌اندازی شده و دفتر مرکزی مجموعه نیز در شهر اهواز قرار گرفته است.

این شرکت با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همچنین مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۱۳۸۶ تاسیس گردید. در سال ۱۳۷۰ عملیات اجرایی این پروژه آغاز و سرانجام بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۷۶ انجام شد.

در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام توسط شرکت فولاد خوزستان سالانه ۱۱.۵ میلیون تن است. علاوه بر این این شرکت قادر به تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۳.۵ میلیون تن گندله سنگ آهن و ۱.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است.

طیف وسیعی از محصولات از جمله کنسانتره، میلگرد و پروفیل، فولاد خام، ورق و تیرآهن، گندله، نبشی و ناودانی، آهن اسفنجی و…  توسط شرکت فولاد خوزستان تولید می‌گردند. این محصولات به دلیل برخورداری از کیفیت بالا، علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز عرضه می‌شوند که کشورهایی همچون هندوستان، کشورهای آسیای جنوب شرقی، چین، عراق و ترکیه از جمله متقاضیان این محصولات هستند.

فولاد نورد یزد

در انتهای لیست مشهورترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور به نام کارخانه فولاد نور یزد می‌رسیم. این مجموعه، یکی از تولیدکنندگان مطرح محصولات فولادی در ایران شناخته می‌شود که در شهر یزد در سال 1359 تاسیس گردید اما بهره‌برداری از آن در سال 1361 انجام گرفت. در حقیقت باید گفت تاسیس این کارخانه به عنوان یکی از طرح‌‌های توسعه‌ای شرکت ملی فولاد ایران انجام شد که آغاز عملیات اجرایی آن در سال 1360 آغاز گردید.

در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات فولادی توسط این مجتمع، سالانه 1.2 میلیون تن است. این مجموعه همچنین توانسته تا طیف وسیعی از محصولات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و…  را تولید و به بازار عرضه نماید. از جمله برترین محصولاتی که توسط این کارخانه تولیدشده، میلگرد نورد یزد نام دارد.

کلام آخر

در این مقاله از سایت آهن ملت، لیستی از مشهورترین کارخانه‌های تولید میلگرد در کشور را در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات فولادی از جمله میلگرد، در حال حاضر کارخانه‌های متعددی در حوزه تولید این محصولات در کشور مشغول به فعالیت هستند. بسیاری از کارخانه‌هایی که در حوزه تولید میلگرد در کشور فعالیت می‌کنند برای متمایز شدن محصولات خود از تولیدات سایر کارخانه‌ها، از علامت اختصاری ویژه‌ای بر روی بدنه میلگرد استفاده می‌کنند. به این ترتیب مصرف‌کنندگان قادر هستند مطابق با نیاز خود محصولات مناسب را خریداری نمایند. شما میتوانید با آگاهی از آخرین قیمت محصولات فولادی موجود در بازار آهن ، اقدام به خرید اهن آلات ارزان نموده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] فولادی که توسط آهن ملت عرضه می‌شوند به دلیل انتخاب از بهترین کارخانه های تولیدکننده میلگرد ، از استحکام و ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند. به […]

trackback

[…] برسی قرار دهید از این رو  پیشنهاد می کنیم مقاله ی ” بهترین کارخانه تولید کننده میلگرد  ” را مطالعه […]