وبلاگ

ناودانی سنگین چیست + شرح کامل از جزئیات تا فرآیند تولید

ناودانی سنگین چیست

ناودانی‌ها مقاطع فولادی پرکاربردی هستند که در دو دسته سبک و سنگین طبقه‌بندی می‌شوند. این محصولات از نظر ظاهری به حرف U شباهت دارند و تولید آن‌ها به سه روش فابریک، نورد گرم و نورد سرد و پرسی انجام می‌شود. ناودانی‌ها به خانواده پروفیل‌های باز تعلق دارند که دلیل این امر، شکل مقطع این محصولات است. چنانچه قصد خرید ناودانی را دارید، توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله همراه آهن ملت باشید چرا که قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد سوال ” ناودانی سنگین چیست ” و ویژگی های آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ناودانی سنگین چیست و دارای چه ویژگی هایی است؟

ناودانی‌های سنگین، نوعی از مقاطع فولادی هستند که وزن آن‌ها با وزنی که در جدول اشتال عنوان شده کاملا تطابق دارد. به بیان ساده، اگر به استاندارد جدول مهندسی دقت کنید مشاهده می‌کنید که وزن و ابعاد این مقاطع کاملا برابر با استانداردهای مهندسی است. ناودانی‌های UNP که اخیرا با عنوان ناودانی‌های اروپایی در کشور ما عرضه می‌شوند از نوع ناودانی‌های سنگین و محصولات وارداتی به شمار می‌روند.

در مقایسه با سایر ناودانی‌های موجود در بازار، این محصولات از وزن بیشتری برخوردار هستند که دلیل این امر، ضخامت زیاد پروفیل است. به همین دلیل این ناودانی‌ها در پروژه‌های عظیم و یا نقشه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناودانی سنگین UNP از کشور ترکیه وارد می‌شود و در سایزهای 40 تا 400 و مطابق با استاندارد اروپا DIN1026 در بازار موجود است.

ناودانی سنگین در جدول اشتال

با مشاهده جدول اشتال، می‌توانید به اطلاعات کاملی در رابطه با سایزهای مختلف ناودانی نظیر شعاع انحنا، مساحت سطح، وزن هر متر و سایر جزئیات دست پیدا کنید. اطلاعات موجود در این جدول، مطابق با استاندارد آلمانی تهیه شده است بنابراین هنگامی که نیاز دارید به اطلاعات سایزها و ضخامت‌های مختلف ناودانی سنگین دسترسی داشته باشید، به راحتی می‌توانید از ابعاد و ضخامت این مقاطع مطلع شوید و به راحتی بتوانید محصولات مناسب را خریداری کنید. چنانچه مایل به خرید این محصول هستید، به شما کاربران گرامی پیشنهاد می کنیم مقاله ” راهنمای خرید ناودانی ” را مطالعه نمایید.

 ناودانی سنگین چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفتیم ناودانی‌ها، مقاطع فولادی پرکاربردی هستند که به دلیل داشتن ضخامت و وزن زیاد، به طور گسترده در پروژه‌ها و صنایع عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات، مزایای بسیار زیادی دارند که سبب شده تا امروزه، بتوان از آن‌ها در بسیاری از موارد استفاده کرد. برخی از کاربردهای ناودانی سنگین شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از ناودانی‌ها به صورت جفت یا تک در بادبندها
  • استفاده از ناودانی‌ها به صورت جفت یا تک در ستون‌ها
  • استفاده از ناودانی‌ها به صورت جفت یا تک در تیرها
  • استفاده از ناودانی‌ها به صورت جفت در ساخت خرپا

استاندارد ناودانی‌های سنگین، در جدول اشتال به ثبت رسیده است. ازاین‌رو، شما می‌توانید به منظور دستیابی به اطلاعاتی همچون اطلاعات مساحت سطح ناودانی، ابعاد سایزهای مختلف بال و طول ناودانی و شعاع انحنای ناودانی با جزییات وزن به این جدول مراجعه کنید

نکته قابل توجه در مورد ناودانی‌ سنگین آن است که در سال‌های اخیر، قیمت ناودانی با افزایش روبه‌رو شده است ازاین‌رو، چنانچه قصد خریداری این مقاطع را دارید، باید با کاربرد و نوع این محصولات به خوبی آشنا شوید. در صورتی که در حوزه آهن‌آلات مشغول به فعالیت باشید، قطعا اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار دارید. در غیر اینصورت، شما می‌توانید به منظور دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان ما در سایت آهن ملت تماس حاصل نمایید. پس از دریافت اطلاعات لازم، شما می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خود نمایید.

ناودانی سنگین چگونه تولید می‌شود؟

یکی از مواردی که سبب شده بسیاری از افراد تصور کنند که ناودانی‌ها همان نبشی هستند، شباهت فرایند و شیوه تولید این دو مقطع فولادی با یکدیگر است. باید گفت این تصور اشتباه است چرا که این دو مقطع، از بسیاری از جهات، از جمله شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. سطح مقطع در پروفیل‌های ناودانی با در نظر داشتن خم ورق و میزان انحنای آن به شکل C یا U است. همین امر سبب می‌شود تا نوع و کاربرد این محصولات و همچنین ویژگی‌های خاص فیزیکی آن‌ها متفاوت از یکدیگر باشد.

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که ناودانی‌ها به سه روش تولید می‌گردند که عبارتند از:

  1. پرسی
  2. فابریک
  3. نورد گرم و سرد

ناودانی پرسی

همانند تولید نبشی به روش پرسی، برای تولید ناودانی پرسی نیز از دستگاه پرس مخصوص به منظور شکل‌دهی استفاده می‌شود.

ناودانی سنگین چیست به همراه بررسی ویژگی ها

ناودانی فابریک

در تولید ناودانی‌ها به روش فابریک، عملیات پرس توسط دستگاه انجام نمی‌گیرد و ناودانی، از خط شکل‌دهی به صورت فابریک خارج خواهد شد.

نورد گرم و نورد سرد

برای تولید ناودانی به روش نورد سرد و گرم، لازم است تا عملیات نورد سرد و گرم انجام گیرد. در روش نورد گرم، لازم است تا حرارتی بین 9260 تا 110 درجه سانتی‌گرد اعمال شود و بلافاصله پس از آن، عملیات خنک شدن انجام گیرد. در طی این فرایند، کیفیت ناودانی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. عملیات نورد گرم به منظور تولید ناودانی‌های سرد انجام می‌گیرد. به بیان ساده، پس از آنکه مراحل نورد گرم به منظور تولید ناودانی سرد انجام گرفت، ناودانی، مهلت لازم برای سرد شدن را در اختیار دارد. همچنین این ناودانی‌ها دقت ابعاد بالاتری نیز دارند که با رسیدن به تلورانس‌های مورد نظر حاصل می‌شود. بنابراین باید گفت محصولاتی که به این روش تولید می‌شوند علاوه بر کیفیت ساخت بالا، دقت ابعاد و سایز عالی نیز دارند.

 نکته قابل توجه آن است که کارخانجات مختلف در کشور، ناودانی‌ها و محصولات خود را مطابق با استانداردهای گوناگون تولید می‌نمایند که این امر، با توجه به نوع ناودانی متفاوت خواهد بود.

ناودانی مشبک و خط تولید آن

ناودانی‌های مشبک، نوع دیگری از انواع ناودانی هستند. این محصولات، از نظر ظاهری در قسمت‌هایی از جان و بال خود دارای شبکه یا سوراخ‌هایی هستند. به همین علت، به نام ناودانی مشبک نیز شناخته می‌شوند. وجود این شبکه‌ها در بال و جان ناودانی سبب می‌شود تا وزن قطعات به میزان قابل توجهی کاهش یابد. با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که این نوع از ناودانی‌ها دارند، به منظور ساخت سازه‌هایی مستحکم و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات، با استفاده از ورق‌های گالوانیزه که به صورت سرد و گرم تولید می‌شوند، ساخته و به بازار عرضه می‌گردند. به این ترتیب، می‌توان از آن به منظور ساخت قفسه‌‌های محکم فولادی با وزن کم استفاده نمود.

ناودانی سنگین و سبک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حال که با ناودانی سنگین و شیوه تولید این محصولات آشنا شدید، قصد داریم به یکی از سوالات رایج کاربران پاسخ دهیم. برای آن دسته از افرادی که به تازگی وارد حوزه آهن و فولاد شده‌اند این سوال مطرح می‌شود که ناودانی سنگین و سبک چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ آیا کاربرد این محصولات، مشابه یکدیگر است؟ در پاسخ به این سوالات، لازم است تا این محصولات را از جهات مختلف همچون استاندارد ساخت، شکل ظاهری، کاربرد، ابعاد، وزن و الگوهای جدول اشتال با یکدیگر مقایسه کنیم.

استاندارد ساخت

اولین و مهم‌ترین تفاوت میان ناودانی سبک و سنگین، استاندارد تولید این محصولات است.

ناودانی سنگین

  • تولید ناودانی سنگین، مطابق با استاندارد آلمان DIN 1026 انجام می‌گیرد.
  • مقاطع U با استاندارد UPN و مقاطع C با استاندارد UPE تطابق دارند.

 ناودانی سبک

  • تولید ناودانی سبک، مطابق با استاندارد ملی ایران با شماره 4477-1 و 4477-2 انجام می‌گیرد.

جدول اشتال و ابعاد ناودانی

دومین تفاوت میان ناودانی‌های سبک و سنگین، ابعاد و وزن این محصولات در جدول اشتال است. یکی از مراجع بسیار مهمی که اطلاعات لازم نظیر ابعاد و وزن پروفیل‌ها را در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد، جدول اشتال است. بر اساس اطلاعات موجود در این جدول، امکان محاسبه وزن ناودانی‌ها وجود دارد و شما می‌توانید در یک سایز مشخص، دو نوع ناودانی سبک و سنگین را با یکدیگر مقایسه کنید. با توجه به داده‌های این جدول، اندازه عرض بال و وزن ناودانی در سایز 100 با یکدیگر متفاوت هستند.

شکل ظاهری

سومین تفاوت میان ناودانی‌های سبک و سنگین، که به وضوح قابل مشاهده است شکل ظاهری این مقاطع است. ناودانی‌های سنگین، دارای بال‌های شیب‌دار با شیب داخلی هستند. این در حالیست که شکل بال در ناودانی‌های سبک، موازی است. به طور کلی باید گفت ناودانی سنگین در مقایسه با ناودانی سبک در یک سایز مشخص، ضخامت و عرض بال بیشتری دارد. به علاوه اینکه، ناودانی‌ها در انواع ساده و مشبک، صنعتی و ساختمانی نیز در بازار موجود هستند.

کاربرد ناودانی سنگین چیست ؟

به عنوان چهارمین تفاوت میان این دو نوع از ناودانی باید به کاربرد این محصولات اشاره کرد. معمولا در صنعت ساختمان‌سازی، ساخت درب، پنجره و چهارچوب، نما و پوشش سقف ساختمان و یا ساخت سازه‌های دریایی از ناودانی سبک استفاده می‌شود. در مقابل، برای مصارف صنعتی که نیاز به تحمل وزن بالا وجود دارد نظیر ساخت تیر، ستون، یدک‌کش‌ها و خودروسهای سنگین، عموما ناودانی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارخانه تولیدکننده ناودانی

قطعا می‌دانید که یکی از عوامل موثر بر قیمت ناودانی، کیفیت محصولات تولیدشده و برند تولیدکننده این محصولات است. از آنجایی که کارخانجات مختلف به منظور تولید این محصولات از مواد اولیه مختلف و استانداردهای متفاوت استفاده می‌کنند بنابراین کیفیت محصولات عرضه‌شده توسط آن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر است. کارخانه‌های روس و ایرانی، معمولا تولیدکننده ناودانی‌های سبک هستند اما اگر به دنبال ناودانی‌های سنگین هستید باید گفت این محصولات در کارخانه‌های اروپایی تولید می‌گردند.

با توجه به بالا بودن تقاضا برای خرید انواع ناودانی، در حال حاضر کارخانجات مختلفی در کشور ما در حوزه تولید این محصولات مشغول به فعالیت هستند. این کارخانجات، در خطوط تولید خود از مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی روز استفاده می‌کنند. به همین دلیل تولیدات این واحدها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قادر به رقابت با محصولات وارداتی هستند. در این بخش، قصد داریم چند مورد از کارخانجات مطرح در کشور که در زمینه تولید ناودانی فعالیت می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

ناودانی یاوران زنجان

یکی از کارخانجات مطرح در کشور که در زمینه تولید ناودانی مشغول فعالیت است، ناودانی یاوران زنجان است. این کارخانه، انواع ناودانی‌های سبک و سنگین را در طول 6 و 12 متر و در ابعاد مختلف، تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

کارخانه شکفته مشهد

این مجموعه، از دیگر کارخانجات مهم در کشور است که در زمینه تولید انواع ناودانی سبک و سنگین در سایزهای 6 تا 16، طول 6 و 12 متر و اوزان 13.8 و 19 کیلوگرم مشغول فعالیت است. در مقایسه با تولیدات سایر کارخانجات فعال در کشور، تولیدات این کارخانه، از قیمت بالاتری برخوردار هستند که دلیل این امر، بهره‌گیری از متریال درجه یک، کیفیت بالای محصولات و وزن کم این ناودانی‌ها است.

مجتمع فولاد البرز غرب

از دیگر واحدهای صنعتی فعال در کشور که انواع ناودانی‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌نماید، مجتمع فولاد البرز غرب است. این کارخانه از زمان آغاز فعالیت خود تا به امروز، ناودانی‌های سایز 8 تا 14 را مطابق با استانداردهای EN10056-2 و DIN EN 17100 تولید و به بازار عرضه نموده است. به همین دلیل است که این کارخانه، توانسته تا به عنوان یکی از برترین و مهم‌ترین برندهای تولید مقاطع فولادی در کشور شناخته شود.

شرکت آریان فولاد

برای آن دسته از افرادی که در حوزه آهن و فولاد مشغول به فعالیت هستند، نام شرکت آریان فولاد، قطعا نامی آشنا و شناخته‌شده است. این شرکت در زمینه تولید ناودانی سایز 8 تا 12 سامتی‌متر فعالیت می‌کند.

تا به این قسمت، شما را با برخی از نام‌ها و برندهای مطرح در حوزه آهن و فولاد آشنا کردیم. از دیگر کارخانجات تولید انواع ناودانی در کشور می‌توان به صنایع فولاد کوهپایه در حوزه ساخت ناودانی‌های اسپریال، البرز ایرانیان یا فایکو، کارخانه ناب تبریز و… اشاره کرد. تولیدات این کارخانجات به دلیل بهره‌گیری از متریال درجه یک، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. شما کاربران گرامی می توانید جهت دریافت آخرین قیمت روز آهن ازجمله قیمت ورق ، پروفیل و دیگر محصولات فولادی موجود در بازار آهن با شماره 02167103 تماس حاصل نموده و یا به جداول قیمتی مندرج در وبسایت آهن ملت مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

این مقاله از سایت آهن ملت را به بررسی ناودانی‌های سنگین، کاربرد و فرایند تولید این محصولات اختصاص دادیم. همان‌طور که گفتیم، این مقاطع به یکی از سه روش فابریک، پرسی و نورد گرم و سرد تولید و به بازار عرضه می‌شوند و از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین نیاز است تا با اطلاع از نیاز پروژه و مشخصات انواع ناودانی، اقدام به خریداری این محصولات نمود. از ناودانی‌ها با توجه به مشخصاتی که دارند، می‌توان به صورت جفت یا تکی در ساخت خرپا، باربندها، تیرها و ستون‌ها استفاده نمود. امیدواریم که مطالب این مقاله، اطلاعات لازم را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار داده باشد. شما می‌توانید در طول هفته، به منظور دریافت مشاوره و یا استعلام قیمت ناودانی با کارشناسان ما در سایت آهن ملت تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها