وبلاگ

ورق روغنی چیست ؟

ورق روغنی چیست

ورق های روغنی را می توان بعنوان یکی از پرکاربردتریرن ورق های موجود در بازار آهن در نظر گرفت. این ورق ها به طور عمده در بخش صنعت و ساختمان در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو در این مقاله از آهن ملت می خواهیم مطلب ” ورق روغنی چیست ” را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با فرایند تولید ورق روغنی

ورق روغنی با انجام عملیات نورد سرد بر روی ورق سیاه تولید میشود. به همین دلیل این ورق در بازار به ورق سرد نیز معروف است. با توجه به اینکه قبل از عملیات نورد سرد این نوع ورق با روغن آغشته میشود در نتیجه با نام ورق روغنی نیز شناخته میشود.

این محصول کاربرد زیادی در صنایع از جمله صنعت خودرو سازی و همچنین در ساختمان سازی دارد. به دلیل انجام نورد سرد برروی ورق سیاه ، قیمت ورق روغنی از ورق سیاه بالاتر میباشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به کاربرد انواع ورق روغنی و همچنین ویژگی های آن بپردازیم.

تولید ورق روغنی با انجام نورد سرد بر روی ورق سیاه انجام میپذیرد. باایجاد فشار بالایی در دمای محیط بر روی ورق سیاه ، ورق روغنی تولید میشود. طی انجام این عملیات ضخامت ورق سیاه کاهش میابد. به همین دلیل ورق روغنی را ورق سرد نیز می نامند.

برای تولید ورق روغنی به دلیل آغشته شدن آن به روغن ، آن را ورق روغنی مینامند. ورق روغنی به دلیل فرم پذیری بالایی که دارد از آن برای تولید لوازمی که به دقت بالایی نیاز دارند مانند کمد و کابینت استفاده میشود.

ورق روغنی دارای استحکام بالاتری نسبت به ورق سیاه میباشد. به دلیل آغشته شدن آن به روغن در برابر اکسید شدن نیز مقاومت بالایی دارد. ورق های روغنی در سرتاسر جهان براساس استانداردهای ASTM A1008، BS EN 10130، JIS G3141  تولید میشوند. استاندارد ایران نیز براساس INSO5723  تولید میشود. ورق روغنی در دو نوع فابریک و رول در کارخانه های تولید ورق روغنی تولید میشود و  در بازار عرضه میگردند.

تفاوت کیفیت ورق روغنی و ورق سیاه

محصولاتی که طی عملیات نورد گرم تولید میشوند بسیار مرغوب هستند و از نظر قیمت نیز دارای قیمت پایین تری نسبت به ورق سرد میباشند. محصولاتی که طی عملیات نورد سرد تولید میشوند سطح و پوشش یکنواختی دارند. محصولاتی که با انجام نورد سرد تولید میشوند دارای مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به نورد گرم میباشند. برای مثال میلگردهایی که با نورد سرد تولید میشوند دارای مقاومت بالاتری نسبت به میلگردهایی که با نورد گرم تولید میشوند دارند.اما میزان کربن در ورق های نورد گرم بیشتر بوده و ورق های سرد نرم تر میباشند.

تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق روغنی چیست ؟

قیمت ورق های نورد سرد مانند ورق گالوانیزه و ورق روغنی بالاتر از قیمت روز ورق سیاه میباشد. علت آن نیز پیچیدگی مراحل تولید ورق سرد نسبت به ورق گرم است. در ادامه ی مطلب به ویژگی های ورق روغنی و کیفیت آنها پرداخته ایم.

ورق روغنی

انواع ورق روغنی چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد، ورق سرد از انجام عملیات نورد سرد برروی ورق گرم تولید میشود. ورق سرد دارای انواع مختلفی میباشد که در ادامه به بررسی انواع آن میپردازیم.

ورق سرد ST12 : از این نوع ورق برای مقاصد ساده و معمولی استفاده میشود. این محصول دارای قابلیت فرم گیری و جوشکاری میباشد.

ورق سرد ST13 : برای تولید محصولاتی استفاده میشود که نیاز به شکل دهی کششی دارند.

ورق سرد ST14 : این محصول فوق کششی میباشد.

ورق سرد ST16 : این محصول نیز فوق فوق کششی است.

در تعاریف بالا چهار دسته از ورق سرد که تعریف شده است از عبارت ورق سرد 1 تا ورق سرد 4 نامگذاری شده اند. همچنین عبارت ورق فوق کششی نیز با نام کششی عمیق شناخته میشود. در صنعت ایران ورق های ST12  و ST13 بیشترین کاربرد را دارند. بنابراین برای تعیین قیمت ورق روغنی به کیفیت آن اهمیت میدهند. مشتریان به دنبال مرکز معتبر فروش ورق روغنی در شادآباد هستند. لازم است بدانید که این نکته دارای اهمیت بسیار بالایی است چرا که کیفیت بالای این محصول در کیفیت پروژه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مراحل ساخت ورق روغنی

ورق روغنی طی چند مرحله تولید میشود. اولین گام برای تولید ورق روغنی انجام اسیدشویی ورق سیاه است در مرحله بعدی عملیات نورد سرد بر روی آن اعمال میشود تا ضخامت آن کاهش پیدا کند. پس از نورد سرد عملیات نورد پوسته ای انجام میشود. پس از آن ورق ها به روغن آغشته میشوند و سپس عملیات آنیل برروی آن انجام میپذیرد. در آخرین مرحله نیز پرداخت نهایی محصول انجام میشود.

ویژگی ورق روغنی

ورق روغنی دارای ویژگی های کاربردی و مزیت های زیادی برای استفاده در صنایع و ساختمان سازی میباشد. با توجه به شکل پذیری مناسب این محصول دارای کاربرد بیشتری نسبت به ورق سیاه است. از ورق روغنی برای تولید لوازمی که به ظرافت بیشتری برای تولید نیاز دارد استفاده میشود. این محصول دارای جایگاه ویژه ای در صنعت میباشد. به همین دلیل قیمت ورق روغنی برای براورد هزینه های یک پروژه دارای اهمیت زیادی است.

بررسی کاربردهای ورق روغنی

همانطور که در بالا اشاره شد ورق روغنی دارای کاربرد بسیاری میباشد. آهن ملت یکی از تامین کنندگان این محصول است که انواع آهن آلات و مقاطع فولادی را جهت انجام پروژه های صنعتی و ساختمانی عرضه میکند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به انواع کاربرد ورق روغنی بپردازیم. لازم به ذکر است قیمت ورق آهن 2 میل که یکی ار مهم تریم ورق های مورد استفاده در بخش صنعت و ساختمان است، بر روی قیمت انواع محصولات خانگی و خودروها تاثیرگذار بوده و با افزایش یا کاهش قیمت ان ، قیمت این محصولات نیز دچار نوسان می شود.

خودروسازی : در صنعت خودرو سازی از ورق روغنی برای تولید انواع قطعات خودرو مانند اگزوز ماشین استفاده میشود. همچنین از این محصول برای تولید لوله نیز استفاده میشود.

تولید مقاطع فولادی : برای تولید انواع پروفیل ها از ورق روغنی استفاده میشود. برای مثال برای تولید پروفیل های ساختمانی و پروفیل در و پنجره از این محصول استفاده میشود.

تولید مبلمان فلزی : از این محصول برای تولید انواع مبلمان اداری ، فایل های فلزی جهت نگهداری اسناد و مدارک و همچنین انواع مبلمان فلزی استفاده میشود.

کمد ، کابینت و لوازم خانگی : از دیگر کاربردهای ورق روغنی تولید انواع یخچال ،مایکروفر ،کابینت فلزی، اجاق گاز و دیگر لوازم منزل میباشد.

مراکز معتبر تولید ورق روغنی در ایران

ورق های روغنی ساخت کشورهای چین ، روسیه ، قزاقستان ، هند و کره از رایج ترین ورق ها در بازار هستند. هرچند که تولید کنندگان مقاطع فولادی در ایران نیز در تولید این محصول توانا هستند. از تولید کنندگان برتر ورق های روغنی میتوان به فولاد مبارکه اصفهان ، هفت الماس قزوین  و فولاد غرب آسیا اشاره کرد. یکی ار مهمترین اقداماتی که علاقه مندان به حوزه فولاد در زمان خرید انواع ورق بایستی مد نظر قرار دهند، مطالعه راهنمای خرید ورق است. همچنین دریافت مشاوره از کارشناسان فروش میتواند به مشتریان در انتخاب محصول مناسب بسیار کمک کند.

فولاد مبارکه اصفهان :

فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران بشمار میرود. بنابراین یکی از مهم ترین تولید کنندگان ورق روغنی نیز میباشد. فولاد مبارکه اصفهان یکی از صنایع بزرگ در زمینه تولید انواع آهن آلات است که در 75 کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته است. این واحد صنعتی با دارا بودن خط تولید شمش فولادی برای تولید شمش فولادی به ورق روغنی از برترین تولیدکنندگان بشمار میرود. این واحد صنعتی دارای بیش از 30 سال سابقه است که سالانه 11.3 میلیون تن مقاطع فولادی را تولید میکند.

هفت الماس قزوین :

این واحد صنعتی از سال 75 تولید خود را در زمینه انواع مقاطع فولادی از جمله ورق روغنی ، ورق استنلس استیل ، ورق گالوانیزه و .. آغاز کرد. این کارخانه در سال 100000 تن ورق گالوانیزه و روغنی با ضخامت 2 تا 3 میلیمتر و ابعاد 1000 و 1250 میلیمتر تولید میکند . محصولات تولیدی این واحد صنعتی علاوه بر بازار داخلی ، به خارج از کشور نیز صادر میشود.

فولاد غرب آسیا :

این واحد صنعتی در سال 1383 فعالیت خود را در زمینه تولید ورق سرد با ضخامت 0.18 تا 3 میلیمتر ، عرض 600 تا 1700 میلیمتر و وزن هر کلاف 6 تا 30 تن با ظرفیت سالانه 550000 تن آغاز کرد. از انواع این محصولات برای تولید انواع خودرو ، لوازم خانگی و انواع پروفیل استفاده میشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها