وبلاگ

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه چیست؟

ورق های فولادی به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید میشوند. برای مثال ورق سیاه به روش نورد گرم و ورق روغنی به روش نورد سرد تولید میشود. هرکدام از انواع ورق های فولادی کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند . برای اطلاع از قیمت ورق سیاه و یا قیمت انواع ورق های فولادی میتوانید به صفحه ورق سیاه مراجعه نمایید و قیمت روز آن را مشاهده نمایید. در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی انواع آن خواهیم پرداخت.

ورق سیاه محصولی است که تحت روش نورد گرم تولید میشود. بدین صورت که ورق های فولادی را با دمای بسیار بالا تولید میکنند. ورق سیاه به دلیل ظاهر ماتی که دارد آن را به این اسم نامگذاری کرده اند. برخلاف ورق رنگی و ورق روغنی که با روش نورد سرد تولید میشوند ورق سیاه به روش نورد گرم تولید میشود که البته دارای مقاومت و استحکام پایین تری نسبت به آنها میباشد.

ورق سیاه به دلیل کاربردی بودن آن یکی از پرفروش ترین مقاطع فولادی میباشد. از ورق سیاه برای تولید انواع پروفیل ها و قطعات خودرو استفاده میشود. به همین علت برای تولید بسیاری از محصولات فولادی از این محصول استفاده میشود. به طور کلی انواع ورق مانند ورق آجدار ، ورق روغنی ، ورق سیاه و ورق گالوانیزه بسیار پرکاربرد هستند به همین جهت قیمت ورق آجدار ، قیمت ورق گالوانیزه کیلویی و قیمت ورق سیاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویژگی ورق سیاه

ورق سیاه در انواع مختلفی تولید میشود. برای تولید این محصول از استانداردهای مختلفی استفاده میشود. برای تولید ورق سیاه دو نوع استاندارد موجود است:

DIN 17100

BS EN 10025

انواع ورق سیاه

ورق سیاه براساس ضخامت و نوع آلیاژ آن به انواع مختلفی تقسیم میشود. هرکدام از انواع ورق سیاه به دلیل ویژگی های متفاوتی که دارند به دسته بندی های زیر تقسیم میشوند:

ورق سیاه معمولی

سختی ورق سیاه براساس آلیاژ آن و میزان کربن به کار رفته در آن تعیین میشود. ورق سیاه معمولی به دو دسته ی ST37 و ST52 تقسیم میشود. برای تولید این محصول از عناصر شیمیایی دیگری نیز استفاده میشود. در تولید ورق های ST37 و ST52 از عناصر مختلفی مانند فسفر، گوگرد، فولاد، منگنز، کربن و سیلیسیوم استفاده میشود. عرضه ورق های سیاه در بازار به دو صورت انجام میپذیرد:

ورق سیاه بصورت شیت یا فابریک :

خرید ورق سیاه بصورت سفارشی انجام میپذیرد بدین صورت که خریدار مطابق با نیاز خود ابعاد را به کارخانه تولیدکننده میدهد و مطابق با ابعاد درخواستی ، کارخانه ورق سیاه را تولید میکند. ورق های آماده موجود در بازار بیشتر از 15 میلیمتر ضخامت دارند و معمولا ابعادی معادل 1*2 متر ، 1*6 متر ، 1.5*6 متر ، 2*6 متر و 2*12 را دارا میباشند.

ورق سیاه بصورت کلاف یا رول :

با توجه به اینکه این نوع ورق ها بصورت کلاف عرضه میشوند بنابراین طول آنها محدودیت ندارد و عرض آنها نیز با ابعاد 1 ، 1.25 ، 1.5 و 2 متر عرضه میگردند. ضخامت این محصول بین 1.5 تا 15 میلیمتر میباشد.

ورق سیاه صنعتی

ورق سیاه صنعتی از نظر ابعاد ، طول  و ضخامت با سایر ورق ها متفاوت هستند. از این نوع محصول در مصارف صنعتی استفاده میشود. از این نوع محصول برای تولید پروفیل های با ابعاد بزرگ و همچنین تجهیزات صنعتی غول پیکر استفاده میشود.

ابعاد ورق سیاه

ورق های سیاه در ابعاد مختلفی تولید میشوند. ابعاد موجود برای این محصول به شرح زیر میباشد:

عرض ورق سیاه : از 1 متر تا 2 متر

طول ورق سیاه : محدودیتی ندارد

ضخامت ورق سیاه : از 1.5 تا 100 میلیمتر

جدول زیر برای بدست آوردن اطلاعات دقیق تر از ابعاد این محصول به شما کمک میکند.

تولید ورق سیاه

مراحل زیادی برای تولید ورق سیاه وجود دارد. برای تولید این محصول از سنگ آهن و یا ضایعات و تکه های بلااستفاده آهن استفاده میشود. در ادامه به بررسی مراحل تولید این محصول میپردازیم.

در اولین مرحله اسلب ها را در کوره به دمای 1300 درجه ی سانتی گراد میرسانند. در این مرحله میزان دما باید با دقت به میزان کافی برسد.

پس از انجام این مرحله برروی اسلب ها عملیات خنک کاری انجام میپذیرد.

پس از عملیات خنک کاری ، اسلب ها را برای مرحله کاهش ضخامت آماده میکنند.

مرحله بعدی به نام جعبه کلاف شهرت دارد. این مرحله برای افزایش دادن سرعت تولید ، همسطح سازی ورق ها و ایجاد ویژگی های یکسان در ورق ها انجام میپذیرد.

پس از آن ورق ها وارد مرحله نورد نهایی میشوند که مقداری از ضخامت ورق کاهش پیدا میکند. هر نورد بین 5 تا 7 قفسه دارد که ورق ها برای تولید از میان این قفس ها عبور میکنند.

در مرحله بعدی دمای ورق ها تا 600 درجه سانتی گراد کاهش میابد. بدین صورت برای کلاف پیچی آماده میشوند.

در آخرین مرحله ورق ها کلاف پیچی میشوند و روانه بازار خواهند شد. اگر خریداران ابعاد خاصی را مدنظر داشته باشند ورق ها مطابق با سفارش آنها تولید میشوند.

ورق سیاه

کاربرد ورق سیاه

از ورق سیاه در قسمت های مختلفی استفاده میشود. میتوان از این محصول برای تولید انواع پروفیل های صنعتی و ساختمانی استفاده کرد. همچنین از این محصول نیز برای ساخت کشتی استفاده میشود. از ورق سیاه برای صنعت خودروسازی و ساخت قطعات خودرو ، ساخت انواع مخازن تانکر و کشتی، لوله های صنعت نفت و پتروشیمی ، تولید محصولات جاده ای مانند گارد ریل استفاده میشود.

تولیدکنندگان ورق سیاه

از کارخانه های بزرگ تولیدکننده این محصول میتوان فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد کاویان و فولاد گیلان را نام برد. قریب به 30 سال است که فولاد مبارکه اصفهان انواع ورق ها را تولید میکند و با ابعاد و ضخامت متفاوت روانه بازار میکند. فولاد کاویان نیز از سال 1374 با فولاد اهواز ادغام شد . این کارخانه نیز تولید کننده انواع ورق های فولادی میباشد که هرکدام از آنها در صنایع مختلف کاربرد دارند. فولاد گیلان نیز انواع مقاطع و پروفیل های صنعتی و ساختمانی را تولید میکند که یکی از آنها انواع ورق از جمله ورق سیاه میباشد. آشنایی با انواع ورق سیاه در زمان خرید این محصول می تواند به شما در انتخاب محصولی مناسب و بهینه کمک کند. از این رو به شما کاربران گرامی توصیه می کنیم مقاله راهنمای خرید ور سیاه را مطالعه نمایید.

سخن آخر

ورق سیاه به دلیل ظاهر تیره و مات و عدم شفافیت آن به ورق سیاه معروف میباشد. این محصول فوق العاده کاربردی میباشد و از آن برای تولید انواع تجهیزات صنعتی مانند صنعت خودروسازی ، صنعت کشتی سازی  و ساخت انواع پروفیل استفاده میشود. عناصر مختلفی در ساخت این محصول وجود دارند که از جمله آنها میتوان از فسفر ، گوگل ، سیلیسیوم و کربن نام برد. کارخانه هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد گیلان و فولاد کاویان از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول به شمار میروند. در ادامه برای اطلاع از قیمت روز آهن میتوانید از به روز ترین تغییرات در قیمت آهن آلات مطلع شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها